Mazda CX-60 onthuld
8 maart 2022Vandaag heeft Mazda de CX-60 onthuld, een full size SUV boordevol fraaie techniek, met een schitterend Kodo-design en een heel fraai interieur. Onder de motorkap vinden we nieuwe motoren, waaronder een zes-in-lijn Diesel. Ja, dat leest u goed. De reeds aangekondigde zescilinder 3.0 SkyActiv G krijgt gezelschap van een 3.3 SkyActiv D, en die hadden we even niet zien aankomen. In het licht van de huidige geopolitieke ontwikkelingen is het belangrijk om te weten dat er ook een plug-in hybride leverbaar wordt: een 2.5 liter SkyActiv G die ondersteuning krijgt van een 100 kW sterke elektromotor.
De CX-60 PHEV is een interessante keuze voor de Europese markt, met een systeemvermogen van 327 pk en een koppel van 500 Nm is deze Mazda voor geen kleintje vervaard. Hij krijgt een 17,8 kWh accu, en als we die technische specificaties nader onder de loep nemen, dan komen ze wel heel bekend voor. In de Mazda CX-60 PHEV zorgt dit voor een 0-100 tijd van 5,8 seconden en een topsnelheid van 200 kilometer per uur. Dat is allemaal leuk en aardig, maar je kiest voor een PHEV omdat je spaarzaam wilt rijden, en dat kan de PHEV ook: het EV-rijbereik is 63 kilometer. De Plug-I hybride is altijd voorzien van vierwielaandrijving.
Zes-in-lijn e-SkyActiv X en SkyActiv D
Mazda had al laten doorschemeren dat er een zescilinder SkyActiv motor in de pijplijn zat, en deze blijkt een technisch huzarenstukje: het is een zescilinder met compressie-ontsteking geworden, een SkyActiv X. De kleine ‘e’ voor die benaming duidt op het 48 volts hybridesysteem. Wat we niet zagen aankomen, was de zes-in-lijn SkyActiv D, die een slagvolume heeft van 3.3 liter. Deze nieuwe dieselmotor is wellicht een van de laatste der Mohikanen, maar wel een prachtig stuk motor-engineering. De SkyActiv D is voorzien van M Hybrid Boost een 48 volts mild-hybride systeem, en wordt leverbaar in twee vermogensvarianten. De zescilinders worden uitsluitend geleverd met een achttraps automaat met koppelomvormer. Met de CX-60 komt nog een nieuwtje: de zespitters kunnen met vierwiel- of achterwielaandrijving geleverd worden. Oh joy!
Maten, inhoud en uitrusting
De CX-60 is 4,75 meter lang, 1,89 meter breed en 1,68 hoog – een echte SUV dus. Met de achterbank op zijn plek past er 570 liter bagage in de kofferbak, dat kan vergroot worden tot 1.148 liter (of 1.726 als je ‘m tot het dak vollaadt). De CX-60 wordt leverbaar in vier uitvoeringen: de Prime-Line, Exclusive Line, Takumi en Homura. Die laatste twee zijn de meest luxe uitvoeringen. Standaard beschikt elke CX-60 over een gescheiden climate control, een 12 inch centraal TFT scherm, DAB radio, draadloze Android Auto en CarPlay en navigatie. De duurdere uitvoeringen worden uitgerust met Mazda’s i-ActivSense rijhulpsystemen, geüpgrade audio, meer comfortvoorzieningen en een panoramadak.