Line-up Lexus UX uitgebreid
15 april 2021Lexus heeft de line-up van de UX herzien en komt met een nieuw instapmodel, de UX 200. Dat is de derde Lexus die, naast de RC F en de LC 500, geen hybride aandrijflijn heeft. Wel is hij een stuk goedkoper dan de V8’s: vanaf € 39.995.
De UX 200 is niet de enige nieuweling, er is namelijk ook een nieuw uitrustingsniveau, de Preference Line. Dit uitvoeringsniveau kan gecombineerd worden met de UX 200 en de UX 250h. Dit uitrustingsniveau is tijdelijk leverbaar, en is voorzien van een reeks mooie veiligheidssystemen. Rear Cross Traffic Alert, Dodehoekcamera’s, de Intelligent Clearance Sonar, Rijbaanassistent en een adaptieve cruise control.
Dan de nieuwe UX 200, op papier lijkt de aandrijflijn veel op die van de 250h, maar dan minus de elektromotoren. Zo simpel ligt het echter niet, hoewel beide een CVT transmissie hebben. De UX 250h gebruikt Lexus’ veelgeprezen Hybrid Synergy Drive dat opgebouwd is rond een planetair tandwielstelsel waarin de vermogensstromen van beide elektromotoren en brandstofmotor gecombineerd worden. De UX 200 heeft dus een eigen transmissie met een duwband. Hoe deze transmissie er precies uitziet is nog niet bekend.
De UX 200 heeft een 1.987 cc grote viercilinder die 173 pk levert bij 6.600 toeren en 205 newtonmeter koppel bij 4.8000 toeren. De topsnelheid bedraagt 190 kilometer per uur, het gecombineerde verbruik ligt op 6,6 liter per 100 kilometer. De UX 250h heeft een gecombineerd verbruik van 5,5 liter per 100 kilometer. Daar staat wel een lagere MRB tegenover: de UX 200 weegt 1.535 kilo, tegenover 1.615 voor de hybride versie.
De UX 200 is er vanaf € 39.995, als Preference Line kost hij € 41.495. De UX 250h Preference Line kost € 43.395. Meer informatie over de technische gegevens en uitrusting vind je in de brochure.