Lexus LC krijgt Ultimate Edition
13 april 2023De Lexus LC krijgt voor het komende modeljaar een aantal belangrijke updates, het gaat hierbij om technische finetuning van het onderstel, uitbreiding van de veiligheidssystemen en natuurlijk de komst van een nieuw infotainmentsysteem. Daarmee is de volledige top van de Lexus-modelreeks nu standaard voorzien van het nieuwe touchscreen voor het infotainment.
Dat ook de LC voorzien zou worden van het nieuwe infotainmentsysteem was te verwachten, maar in dit geval betekent het ook dat het uitermate fraaie interieur van de LC er – althans in mijn ogen – iets ‘normaler’ uit komt te zien. Het originele dashboard was uitermate fraai. Maar goed, het nieuwe touchscreen bleek in de Lexus NX uitermate goed te werken, dus linksom of rechtsom is het een verbetering. Net als bij de Lexus LS mest het dashboard herzien worden om het 12,3 inch grote scherm binnen handbereik van de bestuurder te krijgen, 86 millimeter om precies te zijn. In de LC is het systeem verbonden met een cloudserver waardoor de navigatie gebruik kan maken van zeer actuele reis- en weginformatie. Door de komst van het touchscreen kwam ook de touchpad op de middenconsole te vervallen, die werd om die reden opnieuw ingedeeld. Op de plek van het touchpad zit nu de bedieneing van het Mark Levinson audiosysteem.
Nieuwe kleurschema’s, verfijnde veiligheidssystemen
Met het nieuwe modeljaar zijn de LC Convertible en Coupé leverbaar met nieuwe lak- en interieurkleuren: Heat Blue en Sonic Copper zijn twee nieuwe lakkleuren, Dark Rose en Blue & White zijn de nieuwe interieurkleuren. Het ontwerp van de buitenspiegels is ook gewijzigd, omwille van aerodynamica en windgeluid, maar ook om de camera’s van de Around View Monitor te huisvesten.
De LC wordt standaard voorzien van het Lexus Safety System+, het vernieuwde systeem is nu ook in staat om bij daglicht fietser te herkennen, naast voetgangers en andere weggebruikers met een smal silhouet. Intersection Turning Assist helpt de bestuurder veiligere af te slaan op kruispunten met kruisend verkeer. Emergency Steering Assist maakt automatisch kleine correcties in het stuur en kan zo onbedoeld verlaten van de rijstrook helpen voorkomen. En de Dynamic Radar Cruise Control, die de snelheid van de auto regelt voor de voorligger, heeft nu ook Curve Speed Reduction om de snelheid van het voertuig automatisch aan te passen aan de hoek van de bocht.
Aanpassingen aan het onderstel
Wat het onderstel betreft hebben de Lexus-ingenieurs veel finetuning verricht. De schokdempertuning, de achterwielophanging, de stabilisatorstangen voor- en achter, de wielophanging en de besturing zijn allemaal aangepast. Het belangrijkste doel bij deze finetuning was om een beter stuurgevoel en meer contact met de weg te krijgen. En voor de V8-liefhebbers die graag het circuit opgaan is er goed nieuws: er is een Expert-modus die de tractiecontrole uitschakelt. Uw lokale bandenleverancier wordt daarmee snel een goede vriend. Oh, de fabuleuze 2UR-GSE werd gefinetuned met het oog op een nog soepel karakter en… beter geluid.
De Ultimate Edition
Zowel de Convertible als de Coupé worden leverbaar als Ultimate Edition. Deze uitvoering krijgt een unieke lakkleur: Hakugin White, die geïnspireerd is op Japans porselein. De lak is mat en heeft een heel fijne lijnstructuur. Verder worden er zwarte details gebruikt bij deze uitvoering: de grille, spiegelranden en de koplampmaskers zijn zwart. Het interieur is buitengewoon fraai met de Kachi Blue bekleding: deze kleur symboliseert voorspoed en werd in de stiksels van samoerai-harnassen gebruikt. Als de kleurstelling nog niet genoeg duidelijk maakt dat we met een Ultimate Edition van doen hebben: op de voorbumpers zijn speciale canards aangebracht en op het kofferdeksel monteert Lexus een koolstofvezel achterspoiler.
De productie van de geüpdate LC500’s start na de zomer, iets later begint Lexus met de productie van de Ultimate Editions. De prijzen zijn momenteel nog niet bekend, zodra daar meer over te melden is, lees je het hier op Carnold.nl!