Lexus ES vernieuwd

Lexus ES vernieuwd

19 april 2021 Uit Door Arnold

De Lexus ES was al het toonbeeld van raffinement en technisch verfijning, maar desalniettemin vond Lexus een groot aantal verbeterpunten. Vandaag werd de verfijnde Lexus ES gepresenteerd, nog meer comfort, een verbeterd onderstel en een nog geavanceerder veiligheidssysteem.

Interieur-upgrades

The place to be in een Lexus is natuurlijk het interieur. Dat was al geen slechte plek om te zijn, maar Lexus heeft het voor de vernieuwde ES nog verder weten te verbeteren. Een belangrijke ergonomische verbetering is het nieuwe infotainmentsysteem. Dat staat 10 centimeter dichter bij de bestuurder en ook de hoek waaronder het scherm staat is verbeterd. CarPlay en Android Auto zijn uiteraard aanwezig, net als de nieuwe Lexus Link app. Via deze app kan de status van de auto bewaakt worden, maar je kun ook de verlichting in- / uitschakelen en de portieren vergrendelen.

Er zijn ook nieuwe afwerkingsmogelijkheden in de vorm van twee houtsoorten: Sumi Black Walnut en Dark Brown Walnut. En er is een nieuwe interieurkleur leverbaar, Forest Brown. De F Sport modellen krijgen een wat heftiger kleurcombinatie aangemeten, waarin zwart, rood en wit de boventoon voeren.

Grondig herzien veiligheidssysteem

Het Lexus Safety System+ werd uitgebreid en verder verbeterd. Hier ging Lexus ingrijpend te werk: alle radars, sensoren en camera’s werden vernieuwd. Dit heeft vooral effect op de werking van het veiligheidssysteem bij de uitersten in omgevingslicht, het systeem kan nu fietsers bij fel daglicht herkennen en is nog beter in staat om voetgangers te detecteren bij schemering. Het Intersection Turn Assist maakt gebruik van hetzelfde sensorpakket, deze functie herkent naderend verkeer wanneer de bestuurder op een kruising wil afslaan. Intesection Assist herkent naderend verkeer en voetgangers die (willen) oversteken. Een andere zeer geavanceerde functie is Emergency Steer Assist. Dit systeem ondersteunt de bestuurder wanneer deze een ontwijkende stuurbeweging maakt, het houdt de auto binnen de belijning terwijl het stabiliteitsprogramma de auto stabiel houdt.

Verbeterde digitale buitenspiegels

Digitale buitenspiegels lijken een opmars te maken in de auto-industrie, en Lexus was met de ES de eerste die een dergelijk systeem aanbood. Uiteraard zijn de digitale buitenspiegels niet aan de verbeterdrang van de Lexus-engineers ontsnapt. De camera’s in dit systeem werden vernieuwd om een scherper beeld op de beeldschermen te krijgen. De camera’s zijn minder gevoelig voor schitteringen en het beeldcontrast is enorm verbeterd. Het systeem is nu ook in staat om de flikkeringen van led-verlichting te filteren, waardoor een rustiger beeld op de beeldschermen ontstaat.

Verbeterde achteras

Lexus heeft ook het onderstel van de ES onder handen genomen, hierbij lag de focus op de achterwielophanging. De torsiestijfheid werd verbeterd, al vertelt het persbericht niet precies hoe. Het gevolg is wel dat de rechtuitstabiliteit is verbeterd en dat de ES stabiel is bij snelle rijbaanwisselingen. Het remsysteem werd ook verbeterd om de bestuurder meer remgevoel te bieden, hiervoor werd ook het rempedaal zelf aangepast, deze is nu een maatje groter.

Uiteraard werd ook het design van de Lexus ES aangepakt, en dat is het meest zichtbaar aan de grille. Die heeft voortaan minder spijlen waardoor een rustiger beeld ontstaat. Een belangrijke technische vernieuwing aan het front zijn de BladeScan adaptieve koplampen. Dit systeem gebruikt roteren spiegels om een adaptief lichtbeeld te vormen. Hierdoor is het mogelijk om met grootlicht te rijden zonder medeweggebruikers te verblinden. Andere designnieuws is er in de vorm van twee nieuwe lakkleuren, Sonic Platinum en Sonic Grey. En voor alle wielmaten zijn nieuw velgontwerpen leverbaar. Prijzen van de vernieuwde Lexus ES zijn nog niet bekend.

 

11 artikel(en) « van 11 »