Kona Electric vernieuwd en goedkoper
8 oktober 2021De Hyundai Kona Electric is waarschijnlijk dé auto die de doorbraak van de EV in Nederland forceerde. De Kona EV combineert een prima rijbereik met prakitsche inzetbaarheid en een keurige prijs. Sinds de introductie verkoopt de Kona Electric als warme broodjes, en om de toenenemende concurrentie het hoofd te kunnen bieden heeft Hyundai de Kona EV nu grondig geüpdate.
Eerder werden de mild-hybrid en hybride Kona al gefaclift, en nu is de beurt aan de EV. Het nieuwe front met de scherper gelijnde koplampen en de achterzijde sluiten nu aan op het design van de (mild)hybride Kona’s. Het belangrijkste nieuws van de Kona Electric is de vanafprijs: € 33.995. Daarmee is de Kona EV een stuk goedkoper geworden. Voor dat geld stap je in de Kona Electric Comfort die nu ook voorzien is van een volledig digitaal instrumentenpaneel. Ook CarPlay en AndroidAuto zijn nu van de partij.
De Fashion
Boven de Comfort kent de Kona nog drie uitrustingsniveaus: de Fashion, Premium en Premium Sky. De Fashion staat voor € 36.895 in de prijslijst. Die uitvoering is standaard uitgerust met een warmtepomp (die is bij de Comfort optioneel), een groter infotainmentscherm (10,25 inch tegenover 8 inch), navigatie, een head-up display en dodehoekdetectie.
Premium en Premium Sky
De Premium is het topmodel van de reeks, deze kost € 43.795 en is zeer riant aangekleed en uitgerust. Lederen stoelbekleding, stoelverwarming en -ventilatie en privacy glass achterin zijn de belangrijkste luxe-uitrusting. De veiligheidsuitrusting en rijassistenten vormen echter het grootste onderscheid met de Comfort en Fashion. De Premium heeft rijbaanassistentie, adaptieve cruise control en Hyundai’s Highway Drive Assist. Optioneel kan de Premium uitgerust worden met een schuif / kanteldak, dan rijd je in de Premium Sky. Deze topuitvoering kost € 44.995.
Grotere actieradius voor beide vermogensvarianten
De Kona Electric is leverbaar met twee accupakketten: 64 kWh en 39 kWh. De uitvoeringen met de grootste accu krijgen een 150 kW motor die keurige prestaties levert: binnen 8 seconden naar de 100 km/u en een top van 167 km/u. De 39 kWh accu wordt gekoppeld aan een motor met 100 kW. Deze versie trekt binnen 10 seconden op naar de 100 kilometer per uur en heeft een top van 150 kilometer per uur. Maar goed, je rijdt geen EV voor borrelpraat, je rijdt EV omdat het zo heerlijk smooth rijdt. Daarom is het goed om te weten dat beide vermogensvarianten over een riante 395 Newtonmeter aan koppel beschikken. De actieradius – een belangrijke graadmeter voor een EV – werd ook groter. De 64 KWh versie haalt 484 kilometer en de 39 kWh accu brengt je 35 kilometer verder.
3 Fasen omvormer is standaard
De Kona Electric wordt altijd geleverd met een driefasenomvormer, het maximale laadvermogen is 11 kW. Thuis opladen aan het reguliere stopcontact kan ook, met de In Cable Control Box (ICCB). De snellader is uiteraard de ideale laadmethode, vanwege de laadsnelheid. Aan de snellader kun je de accu in ruim drie kwartier opladen tot 80%. De nieuwe Kona Electric staat nu bij de Hyundai-dealers.