Kia toont EV9 concept
18 november 2021Ook Kia heeft een elektrische SUV op de productplanning staan. De EV9 Concept die deze week op de AutoMobility LA wordt onthuld, is de voorloper van de Kia’s nieuwe SUEV.
Nagenoeg gelijktijdig met Hyundai onthulde Kia de EV9 concept. Dat hing al in de lucht omdat beide SUEV’s als zustermodellen geproduceerd worden. De gelijkenissen zijn legio, maar zoals we gewend zijn van Kia, heeft de EV9 een compleet eigen inslag en vormgeving. Kia heeft een uitgesproken design voor zowel het exterieur als interieur, het Opposites United principe wordt in alle facetten toegepast. Avontuurlijk, extravert en high tech, dat is in een notedop waar de EV9 voor staat. “De Kia Concept EV9 is de volgende mijlpaal voor ons tijdens de ongelooflijke reis die we sinds het begin van het jaar maken. Nadat we onze intenties duidelijk hebben gemaakt – om een wereldleider te worden in duurzame mobiliteitsoplossingen – presenteren we nu ons volledig elektrische SUV-concept, met een geavanceerde emissievrije aandrijflijn, een hypermodern exterieurdesign en een hightech interieur”, zo stelt Karim Habib, Senior Vice President en hoofd van het Kia Global Design Center.
De EV9 doet sterk denken aan de e-Soul, en de praktische kwaliteiten van die Kia vinden we ook terug in de conceptcar. In de eerste plaats door de enorme binnenruimte. Kia laat al wat meer doorschemeren over het formaat van de SUEV’s die op het Hyundai / Kia E-GMP platform worden gebouwd. Er is sprake van drie zitrijen en een flexibel interieur. De totale lengte is 4,93 meter (!), hij is 2,05 meter breed en 1,79 meter hoog. De wielbasis is tien centimeter korter dan die van de Ioniq Seven, de EV9 heeft 3,10 meter afstand tussen de assen. Dat geeft wel aan hoe flexibel het E-GMP platform is: de EV6 heeft een tien centimeter langere wielbasis dan de Ioniq 5.
Het is wel opvallend dat ook de EV9 suicide doors heeft, net als de Seven. Zouden deze dan toch meegenomen worden in de productieversies? Het is wel heel toevallig, en bovendien hebben we zoiets eerder gezien bij een kleine Duitse MPV.
Het kenmerkend Tiger Face van Kia is ook terug te vinden op de EV9, maar in dit geval is er geen sprake van een functionele, open grille, maar zien we een virtuele grille. Onder het grillepaneel is een mooi optisch truukje uitgehaald, in de vorm van een lichtpaneel dat alleen bij ingeschakelde aandrijving oplicht. Bij het naderen en starten van de auto geeft de EV9 een lichtshow die overgaat in de dagrijverlichting.
Met de dakreling is iets bijzonders aan de hand: deze wordt teruggetrokken in het dak wanneer deze niet in gebruik is. Dit scheelt aanzienlijk in de luchtweerstand. Kia heeft zelfs zonnecellen in de motorkap opgenomen om te kunnen bijladen als er geen laadstation in de buurt is.
Kia’s brede instrumentarium annex infotainmentscherm is nadrukkelijk aanwezig op het dashboard. De aaneengesloten displays hebben een breedte van 27 inch. Het stuur is een ‘pop-up’ stuur dat kan verdwijnen als het niet nodig is.