Kia Stinger vernieuwd, lager geprijsd
22 februari 2021Echte GT’s, ze zijn dun gezaaid anno 2021. Gelukkig hebben we de Kia Stinger nog, en die is door een cosmetische en technische update nog altijd even mooi én goedkoper…
Kia Nederland heeft besloten om alleen de topmotorisering, de 3.3 T-GDI V6 in de prijslijst op te nemen. Omdat de meeste kopers op Europese grond kozen voor de achttraps automaat en vierwielaandrijving, krijgt de Kia voortaan deze aandrijflijn. Met andere woorden: je krijgt de whole nine yards van Kia. Door updates aan de motor en de transmissie daalde het verbruik, de uitstoot en werd de BPM lager, maar liefst 7.000 euro. Dat brengt de vanafprijs op € 90.000. Nog steeds een boel geld, maar dan heb je ook echt alles. De geüpdate V6 levert maar liefst 366 pk en een enorme 510 Nm aan koppel tussen de 1.300 en 4.500 toeren. De standaardsprint raffelt de Stinger in een kleine 5,4 seconden af, de topsnelheid ligt op 270 kilometer per uur.
De cosmtische update van de Stinger is subtiel uitgevoerd, aan de achterzijde zijn de wijzigingen het best zichtbaar: de achterlichtunits kregen een andere indeling, waarbij de led-segmentjes in een soort blokkenpatroon in de lichtunits gegroepeerd zijn. Kia refereert hierbij aan het blokkenpatroon van een finishvlag, niet geheel onterecht, gezien het prestatievermogen van de Stinger. Ook de 19 inch velgen zijn compleet nieuw ontworpen, en uniek voor de gefacelifte Stinger.
Kia nam ook het interieur van de Stinger onder handen, de layout werd niet gewijzigd, maar Kia heeft wel nieuwe, hoogwaardiger materialen gebruikt om de kwaliteit een verdere boost te geven. De metalen delen in het stuurwiel zijn daadwerkelijk van metaal, de binnenspiegel is nu frameloos en Kia monteerde sfeerverlichting met 64 verschillende kleuren. In de Stinger GT krijg je standaard het heerlijk zachte nappaleer, de nieuwe GT Pro krijgt suède stoelbekleding (zooo mooi!), suède op het dashboard en op de deurpanelen. Bovendien monteert Kia rode veiligheidsgordels in de GT Pro. Tussen neus en lippen meldt Kia dat het instrumentarium vervangen is door een volledig digitaal cluster met ultrahoge resolutie, hierdoor zijn de meters niet van echt te onderscheiden. Het infotainmentpaneel op het dashboard is nu uitgevoerd in de laatste versie van het Hyundai / Kia systeem, met 10,25 inch touchscreen, CarPlay, Android Auto en een reeks nieuwe voertuigmonitorfuncties. Een fijne update is de komst van het fenomenale Blind Spot Camerasysteem waarbij het beeld in het instrumentarium geprojecteerd wordt. De veiligheidsuitrusting is uitgebreid en verder geïntegreerd in de voertuigsystemen. Een goed voorbeeld hiervan is de adaptieve cruise control die de snelheid aanpast op basis van het navigatiesysteem, waardoor de cruise control de voertuigsnelheid aan past aan naderende bochten. De noodremassistent kan nu ook ingrijpen bij links afslaan en tegemoetkomend verkeer.
Zoals gezegd levert Kia de Stinger alleen nog met de allerdikste motor en aandrijflijn, dat betekent dat je een bijpassende standaarduitrusting mag verwachten. En die krijg je ook: HUD (Head Up Display), verwarmde en geventileerde stoelen, elektrische stoelverstelling, elektrische stuurverstelling, een elektrische achterklep en een Harman Kardon audiosysteem met 15 (!) speakers. Oh ja, de hemel is altijd bekleed met zwart suède en je kunt de stoelbekleding in het rood of zwart bestellen. De GT is leverbaar vanaf € 89.995. De GT Pro krijgt ook suède stoel, dashboard en deurbekleding, een 360 graden camera een glazen schuif- en kanteldak, deze uitvoering kost € 92.490.