Kia onthult EV6

Kia onthult EV6

15 maart 2021 Uit Door Arnold

We hebben maar kort kunnen staren op de teaserfoto’s van de Kia EV6 om te ontdekken hoe de auto er in real life uitziet. Dat was eigenlijk ook niet nodig, want Kia heeft de eerste officiële foto’s uitgegeven en de belangrijkste specificaties bekendgemaakt.

Dachten we bij de teaserfoto’s nog een Tiger Nose grille te herkennen (de foto’s waren ook enigszins vaag), nu blijkt dat Kia een compleet nieuwe designtaal heeft ontwikkeld voor de toekomstige modellen: Opposites United. De EV6 is de eerste Kia die naar deze designtaal / -filosofie is ontworpen. En laten we eerlijk zijn: de auto ziet er prachtig uit en heeft een hoog onderscheidend vermogen.

Opposities United

De Opposites United designtaal stoelt op vijf pijlers:

Bold for Nature is gebaseerd op de interactie met de natuur vol details, vormen en verhoudingen die zowel in de natuurlijke als de menselijke wereld voorkomen. Deze ontwerppijler creëert organische, maar toch technische structuren en afwerkingen voor het interieur. De exterieurdesigns worden gekenmerkt door een combinatie van duidelijke en eenvoudige lijnen met gedurfde, steeds veranderende oppervlakken.

Joy for Reason richt zich op het gevoel en de sfeer die de toekomstige modellen van Kia gaan oproepen. Toekomstige ontwerpen zullen het emotionele met het rationele doen versmelten, door modellen te creëren die de bestuurder en passagiers inspireren en laten ontspannen. Een belangrijk aspect van deze pijler is de toepassing van nieuwe organische materialen en meer gewaagde kleuren voor extra jeugdigheid en speelsheid.

Power to Progress bouwt voort op het huidige sterke design van het merk. Door optimaal gebruik te maken van de skills en expertise van het Kia-designteam, zullen de ontwerpen en lay-outs van de toekomstige producten van het merk blijven evolueren. Toekomstige ontwerpen worden ontwikkeld en verbeterd op basis van ervaring en creativiteit.

Technology for Life omarmt nieuwe technologieën en innovaties om positieve interacties tussen mens en machine te bevorderen. De toekomstige modellen van het merk bieden een in-car user experience (UX) van de volgende generatie die, door middel van slim design en innovaties op het gebied van verlichting en connectiviteit, voor een optimale interactie zorgt tussen de inzittenden en de auto.

Tension for Serenity richt zich op de spanning tussen tegengestelde krachten en creatieve contrasten, en erkent het evenwicht dat hieruit voortkomt. Het genereert opvallende ontwerpconcepten die gebruik maken van scherpe, zeer technische details om oppervlaktespanning te creëren, en een geharmoniseerde, toekomstgerichte ontwerpvisie te realiseren.

Digital Tiger Face

Zoals gezegd leek op de teaserfoto’s iets van de Tiger Nose door te schemeren. Nu weten we dat we naar Kia’s nieuwe Digital Tiger Face keken. Dit is namelijk Kia’s naam voor de nieuwe dagrijverlichting in de koplampen, die ook sequentieel (lees: geanimeerd) in- en uitgeschakeld worden.

Het profiel van de EV6 toont wezenlijk anders dan zijn bloedbroeder, de Ioniq 5. Waar de Ioniq duidelijk een hatchback is (zij het een hele grote) is de EV6 meer een crossover. Hèt designkenmerk van de EV6 zijn de achterlichten die ver over de flanken doorlopen. De C-stijl is bovendien erg spannend getekend: hij is allesbehalve rank en contrasteert daardoor sterk met de dunne lijn van het doorlopende achterlicht. Mooi gedaan!

Het eerste gebogen beeldscherm

Het interieur van de EV6 is zo mogelijk nog mooier dan het exterieur. Het is licht, overzichtelijk en ruim. Het belangrijkste kenmerk in het interieur is het naadloze gebogen beeldscherm met een enorm hoog oplossend vermogen. Het beeldscherm is rond de bestuurder gebogen en geeft een cockpitgevoel. Ook de hoge middenconsole draagt bij aan een ‘geborgen’ gevoel voor de bestuurder. Alle bedieningselementen, zoals de startknop en de draaiknop voor de versnellingsbak (om het maar even zo te noemen) zitten in de directe nabijheid van het stuurwiel. Kia heeft er wijselijk voor gekozen om de ventilatie / climate control te voorzien van fysieke knoppen.