Kia EV6 in technisch detail
31 maart 2021Met de EV6 wast Kia de BEV concurrentie bij voorbaat flink de oren, zo blijkt uit de technische specificaties. Razendsnel laden, bloedsnel en uiterst geavanceerd.
Net als zijn technische bloedverwant, de Ioniq 5, maakt de EV6 gebruik van een 800 volt elektrisch systeem. Dit HV systeem maakt razendsnel opladen mogelijk. Volgens Kia kan de accu in 18 minuten van 10 tot 80% opgeladen worden. Dat betekent dat er elke 4,5 minuut kan er 100 kilometer rijbereik bijgeladen wordt, en dat zet zoden aan de dijk. Ook komt er een GT-versie van de EV6, deze heeft een topsnelheid van 260 kilometer per uur en trekt in 3,5 seconden op vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur.
Motoren en accu’s
De EV6 is leverbaar in verschillende vermogens en met verschillende accu’s. Om met dat laatste te beginnen: de standaard accu heeft een capaciteit van 58 kWh. Daar boven is een 77,4 kWh accu leverbaar voor langere afstanden. De GT en GT-Line versie worden in Nederland altijd met de grootste accu geleverd. Het rijbereik van deze accu is 510 kilometer. Je kunt met deze accuconfiguratie kiezen uit een 168 kW (229 pk) motor die de achterwielen aandrijft of voor viewielaandrijving met een systeemvermogen van 239 kW (325 pk). De 58 kWh accu wordt geleverd met een 125 kW (169) pk sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. Dat zijn mooie waarden en stevige vermogens, maar kijk eens van de EV6 GT biedt: 430 kW (585 pk) en een koppel van 740 Nm. De GT is – uiteraard – vierwielaangedreven. De EV6 mag ook aanhangers trekken, tot maar liefst 1.600 kilo. Voorwaarde is wel dat de State of Charge (SOC) boven de 35% blijft.
De EV6 kan op 400 en 800 volt laden zonder hulpmiddelen of speciale adapters. Beide accuvarianten kunnen razendsnel laden, van 10 tot 80% SOC in 18 minuten. Kia maakt gebruik van een Integrated Charging Control Unit, die ook V2L (van de auto naar een externe verbruiker) kan laden. Dit kan tot vermogens van 3,6 kW, genoeg om een etmaal stroom te leveren aan huishoudelijke apparaten. Uiteraard heeft Kia veel werk gemaakt van het recuperatieve laadsysteem, i-Pedal genoemd. Dit kan in zes gradaties ingesteld worden, variërend van ‘uit’ tot volautomatisch. Net als veel andere EV’s kan de EV6 met één pedaal gereden worden.
High Tech rijhulp en infotainment
Op veel fronten is de EV6 revolutionair te noemen, en het mag geen wonder heten dat Kia ontzetten veel high-tech in het interieur toepast. Het Augmented Reality head-up display projecteert een veelvoud aan instructies en aanwijzingen in de voorruit waardoor het lijkt alsof de instructies in de lucht voor de auto zweven. Ik ben erg benieuwd hoe dat in de praktijk werkt. Ook met het infotainmentsysteem pakt Kia groots uit: de EV6 heeft twee gebogen 12 inch beeldschermen. Deze beeldschermen zijn flinterdun en maken minimaal gebruik van achtergrondverlichting waardoor het beeld veel minder vermoeiend aan de ogen is. Het formaat van de beeldschermen is indrukwekkend: het strekt uit van het bestuurdersportier tot aan de passagier. Kia levert (optioneel) ook een hoogwaardig geluidssysteem van Meridian. Dit systeem maakt gebruik van maar liefst 14 luidsprekers en vormt tevens de basis van het Active Sound Design waarmee de bestuurder en passagiers feedback krijgen over de rijsnelheid.