Kia EV6 GT-Line
9 mei 2022Mensen lagen nog net niet in een slaapzak voor de deur van de Kia-dealer, maar het scheelde weinig. De Kia EV6 kon op een zeer warme belangstelling rekenen van potentiële kopers. Vorig jaar juni stond er een pre-productie EV6 bij de importeur die gedurende zijn verblijf in Nederland van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat aandachtig bekeken werd door mensen die hadden ingetekend op de eerste dedicated EV van Kia. Toen de eerste EV6’en van de autotransporter rolden, reden de eerste dealerdemo’s de ganse dag proefritten, nog voordat de importeur zelf een demo had. En eindelijk is nu de beurt aan Carnold.nl om eens te gaan rijden. De Kia EV6 is geavanceerd, uitgesproken en een wezenlijk andere auto dan zijn bloedbroeder. Hij is tegelijkertijd de grootste concurrent van de Ioniq 5.
Iedereen die het autonieuws een beetje volgt en regelmatig tests leest, zal tot vervelens toe moeten horen en lezen dat de EV6 en de Ioniq 5 nauw verwant zijn. Het waarheidsgehalte van dat weetje krijgt een flinke schamper als je beide auto’s hebt gereden: de EV6 is een wezenlijk andere auto en op veel punten prettiger in de omgang. Dat is een stellige uitspraak, en toegegeven: het is ook een kwestie van smaak. Laten we daarom eens beginnen met het uiterlijk van de Kia. Het merk heeft gekozen voor een non-conformistisch design, waarbij de filosofie ‘Opposites united’ op een andere manier tot uitdrukking komt dan bij andere Kia’s. Die designfilosofie refereert aan sterke contrasten in het design, maar de EV6 heeft veel vormkundige eenheid in het carrosserie-ontwerp. Het is een samenspel van aerodynamische lijnen, alleen de rechte raamlijn en de uitgesproken hoek in de voorste portierramen contrasteren met de vloeiende lijnen van de carrosserie. De EV6 heeft een stomp neusje en een heel lang passagierscompartiment – cab forward in optima forma. In de basis is de EV6 een achterwielaandrijver, de vierwielaandrijvers krijgen een compacte elektromotor op de vooras, waardoor een diep motorcompartiment niet nodig is. En die ruimte is benut om het interieur verder naar voren te plaatsen. Als je de A-stijl naar beneden doortrekt eindigt deze riant voor de vooras – dit was altijd een no go voor designers. Dit heeft ook een praktisch effect op de instap voorin, de voorportieren hebben een gangbare lengte voor een vijfdeurs auto, de schuine A-stijl beslaat daardoor een aanzienlijk deel van de instap-opening, je moet je hoofd daardoor buigen om in- en uit te stappen. De achterportieren zijn wel een stuk langer dan gebruikelijk, waardoor je achterin een ruime instap hebt, met een navenant grote beenruimte. De lengte, hoogte en de rechte daklijn zorgen voor een zeer riante ruimte achterin – dat maakt de Kia EV6 tot een zeer geschikte auto voor personenvervoer.
Verlichtingstrucs
Het front is minder conventioneel dan het lijkt, de koplampclusters ogen breed door de dagrijverlichting, maar de feitelijke lampen zijn compact en verticaal opgesteld, de GT-line heeft matrix-led koplampen waarbij de lamp-optieken gestapeld zijn. De lampen geven een egaal en helder lichtbeeld en de adaptieve werking is erg goed. Maar dan de achterlichten: de showstopper en het meest markante punt van de Kia EV6. Kia heeft de EV6 voorzien van boemerang-vormige achterlichten die over de kofferbak doorlopen – een trend die we meer zien, maar geen enkel model is zo herkenbaar als de EV6. De knipperlichten achter zijn echter de grootste vondst: in eerste instantie lijken de chroomkleurige lijsten met pyramide-reliëf een ornament die aansluiten op de chroomstrip in de kofferbakrand, maar het zijn de knipperlichten. Het zijn aandachttrekkers die tijdens de testperiode voor wijd opengesperde ogen zorgen. Nog zoiets: de achterspoiler boven het achterraam steekt aan weerszijden uit. In de uitstulpingen zitten kleine led-projectoren die in het donker als uitstapverlichting werken. Nog nooit eerder gezien.
The place to be: het prachtige interieur
Het interieur van nieuwe Kia’s begint een dingetje te worden, want die zijn buitengewoon fraai en doordacht. Hierin onderscheidt Kia zich nadrukkelijk van het zustermerk en de Japanse fabrikanten. Ikzelf heb een voorkeur voor zo weinig mogelijk beeldschermen in / op het dashboard, maar in een hightech auto als deze zijn beeldscherm nu eenmaal onvermijdelijk. En eerlijk gezegd vind ik de beeldschermen in de EV6 erg fraai, vooral omdat ze gebogen zijn en horizontaal georiënteerd. Deze landscape layout is in de praktijk aanzienlijk prettiger dan de tablet-achtige opstellingen. De vormgeving en interface zijn voorbeeldig, en wat Kia te prijzen valt, is dat er fysieke knoppen zijn voor de stoelverwarming en -ventilatie. Het zustermerk heeft deze verstopt als virtuele knoppen in het infotainmentscherm, en dat was een grote ergernis. Om het aantal knoppen beperkt te houden, heeft Kia een touchscreen toegepast voor de verwarming- en infotainmentfuncties. Onder de centrale uitstroomopeningen zit een paneel met zes aanraakknoppen (voor de ontwaseming, spiegel- / achterruitverwarming, recirculatie) en de wisseltoetsen voor de verwarming / infotainment. Tik je op de verwarmingstoets, dan krijg je het bedieningspaneel voor de klimaatfuncties, tik je op de infotainmenttoets, dan verschijnen de radioknoppen. Door de hoge resolutie van het scherm zijn deze virtuele toetsen niet te onderscheiden van de touch-knoppen. Het vergt even gewenning, zeker nadat je de eerste keer de climate control op 27 graden hebt gezet, omdat je dacht het volume op te schroeven, maar in de praktijk maak je die fout geen drie keer.