KGM Actyon – terug van weggeweest

KGM Actyon – terug van weggeweest

18 december 2025 Uit Door Arnold

KGM komt met een nieuwe D-segment SUV die de bekende naam Actyon draagt. De KGM Actyon deelt zijn techniek met de Torres en wordt aangedreven door een hybride aandrijflijn. De basis van KGM’s efficiency Dual Motor Hybrid Transmission (e-DHT) is een 1.5 liter viercilinder turbo-benzinemotor die gekoppeld is aan een geavanceerde transmissie waarin de elektromotoren zijn ondergebracht. De benzinemotor levert 150 pk, het systeemvermogen ligt op 204 pk. KGM claimt dat de hybrid meer dan 90% van de stadskilometers als EV kan afleggen en geeft een verbruik op van 6,1 liter per 100 kilometer ( 1 op 16,4). Dat zijn keurige waarden voor een SUV van 4,74 meter lang en een rijklaargewicht van 1.725 kilo. Hij mag een aanhanger van maximaal 1.300 kilo trekken.

Het moet gezegd worden: de Actyon heeft, zoals zijn illustere voorganger, een herkenbaar en onderscheidend uiterlijk. Er wordt vaak beweerd dat SUV’s op elkaar lijken, maar de nieuwe Actyon heeft een smaakvol, onderscheidend uiterlijk. Met name de brede C-stijl en de achterlichten maken ‘m tot een herkenbare auto.

KGM positioneert de auto qua uitrusting relatief hoog in het D-segment, voor Nederland zijn uitsluitend de hoogste uitrusingsniveaus beschikbaar: Platinum en Titanium. De Platinum wordt geleverd met lederen stoelbekleding waarbij de voorstoelen verwarmd en geventileerd zijn. Ook stuurverwarming, TomTom navigatie en een volledig digitaal instrumentarium zijn standaard. Het interieur ziet er goed uit, en uit eerdere tests bleek dat de bouwkwaliteit en afwerking van KGM (toen nog SsangYong) met gemak het niveau van Kia en Hyundai halen. Sterker nog: een KGM steekt nog net iets mooier inelkaar dan zijn landgenoten. De Actyon Hybrid Platinum staat voor € 46.900 in de prijslijst, de Titanium kost € 49.490. Rond de jaarwisseling zullen de eerste exemplaren in de showroom staan.

10 artikel(en) « van 10 »