Kennismaken met de Hyundai Inster

Kennismaken met de Hyundai Inster

13 september 2024 Uit Door Arnold

De eerste Hyundai Inster’s zijn in Nederland aangekomen en Hyundai Nederland organiseerde daarom een gezellig samenzijn voor de automedia en geïnteresseerden. De belangstelling voor de kleine elektrische Hyundai is indrukwekkend, ruim zevenhonderd potentiële kopers komen dit weekend langs om aan de Inster te snuffelen. Carnold nam ook een kijkje, Hyundai heeft serieus werk gemaakt van deze auto.

De Inster is gebaseerd op de Hyundai Casper, een klein wagentje dat in thuisland Zuid-Korea onder de i10 gepositioneerd is. De Inster is geen 1-op-1 kopie van de Casper, de bodemplaat is verlengd waardoor de auto een grotere wielbasis en lengte heeft. Dit was nodig om een bruikbaar accupakket onder de wagen te kunnen monteren. Desondanks is de Inster nog steeds een compact karretje: 3,82 meter. De extra lengte zie je in de lengte van de achterdeur en C-stijl.

De technische specificaties van de Inster zijn al belicht op Carnold.nl, de belangrijkste vraag is dus: hoe is hij in het echt? Wel, het feit dat Hyundai interieurdesigner Victor Andrean had opgetrommeld, is veelzeggend. Andrean werkt als designer bij het Europese hoofdkantoor van Hyundai. In een presentatie van minder dan vijf minuten liet hij zijn werk – het interieur van de Inster – spreken. Hyundai heeft ingezet op een uitermate flexibel en een zo ruim mogelijk interieur. De achterbank is (in de hogere uitrustingsniveaus) verschuifbaar over 16 centimeter, de rugleuningen zijn verstelbaar en kunnen volledig vlak worden neergeklapt. De voor- en achterdeuren hebben een enorme openingshoek en zelfs de voorstoelen, dus ook de bestuurdersstoel, kunnen volledig voorover worden geklapt.

Hyundai had meerdere versies van de Inster meegebracht, waaronder het middelste uitrustingsniveau. Deze was voorzien van een volledig zwart interieur, de beste keuze voor mensen die een praktisch interieur willen. De frisgele Inster Evolve was echter voorzien van een licht interieur, met geruite bekleding en alle opties. En dat is in het echt een buitengewoon fraai wagentje. De bestuurdersstoel heeft geïntegreerde bekerhouders waardoor beide voorstoelen als het ware in elkaar overlopen, het lijkt alsof de Inster een knusse loveseat voorin heeft.

De ruimte en het zitcomfort achterin zijn verrassend: de hoogte en diepte van de achterbankzitting is zeer groot, en de rugleuning is zoals gezegd verstelbaar. Daardoor kun je een heel prettige zithouding vinden. Zelfs met lange personen voorin (er waren ruimschoots grote lummels aanwezig tijdens de kennismaking) is de zitruimte achterin nog riant.

Kortom: de Inster is niet simpelweg een geëlektrificeerde Casper, Hyundai heeft veel werk gemaakt van deze auto. Het is een puike EV, maar ook buitengewoon leuk en praktisch. De materiaalkeuze en het kleurgebruik staan duidelijk op een hoger plan dan de Casper. Hoewel de prijs nog niet bekend is, moet het raar lopen als de Inster geen verkoopsucces wordt.

8 artikel(en) « van 8 »