Ioniq Seven onthuld
17 november 2021Hyundai heeft de Seven concept onthuld, de opmaat naar een grote SUEV, een fullsize elektrische SUV die als Ioniq 7 door het leven zal gaan. Een heel bijzondere conceptcar, maar wel eentje die wel eens verrassend dicht bij de productieversie kan staan. De Ioniq 5 liet eerder al zien dat het Hyundai menens is met het design.
De SEVEN (inderdaad, met hoofdletter geschreven) staat op het Hyundai-Kia E-GMP platform. Net als de reeds geïntroduceerde modellen (Ioniq 5, EV6) heeft de Seven een enorme wielbasis, en een vlakke vloer. De interieurruimte is dan ook gigantisch. In de conceptcar zien we een bijna woonkamer-achtige inrichting, Hyundai heeft hiervoor gekozen om de ruimte en de sfeer aan boord te benadrukken.De wielbasis is maar liefst 3,20 meter, dit laat ruimte voor een vrije indeling van de zitplaatsen. In de conceptcar zien we nog een lounge-achtig interier, maar de productieversie zullen ongetwijfeld een heel flexibel interieur krijgen.
Of de tegengesteld openende achterportieren het productiestadium zullen halen valt nog te bezien, maar het laat wel zien hoe ontzettend ruim het interieur is. In het dak zit een groot panoramisch beeldscherm dat door de inzittenden gebruikt kan worden om een sfeer te kiezen, een soort van screensaver voor de gezelligheid.
Het uiterlijk echter, is net zo opzienbarend. De parametric pixel verlichting is ook volop aanwezig op de Seven. Het is een grote auto, maar desalniettemin behoorlijk aerodynamisch. De motorkap is laag – net als bij de bestaande E-GMP modellen) – en de carrosserie is sterk afgerond. De rechte achterkant draagt ook bij aan de lage luchtweerstand, volgens het Kamm-principe. Dat zorgt voor een laag energieverbruik, de Seven is ontwikkeld voor een rijbereik van 485 kilometer. Net als de Ioniq 5 kan de Seven in 20 minuten van 10 tot 80% opgeladen worden aan een 350kW lader. Voor alle details over de SEVEN concept kun je via deze link de video bekijken die Hyundai vandaag vrijgaf.