Ioniq 9 onthuld
21 november 2024Hyundai heeft vannacht de Ioniq 9 onthuld, de eerste fullsize EV van het merk. De ‘9’ heeft zoals verwacht veel gelijkenissen met de Ioniq 5 en Ioniq 6, maar toch heeft Hyundai de Ioniq 9 veel onderscheidend vermogen gegeven. Niet alleen door zijn formaat, maar ook door de vormgeving. De 9 is ronder, zachter en vooral chique. Hyundai noemt dit ‘Aerosthetic’.
Laten we beginnen met een kritische noot: de Ioniq 9 is het eerste en hopelijk laatste model van Hyundai dat voorzien is van Features on Demand. Dit zijn functies die aan een abonnement zijn gekoppeld, zoals uitstapverlichting, streamingsdiensten en thema’s voor de beeldschermen. Voor veel automobilisten is dit een absolute no-go, en hopenlijk herziet Hyundai dit voor de officiële introductie.
De technische wapenfeiten: een accu van 110,3 kilowattuur, een luchtweerstand van 0,26cW, 5,06 meter lang, 1,98 breed en 1,79 hoog. De Ioniq 9 wordt leverbaar als Long Range en Performance, waarbij achterwielaandrijving standaard is. De meest energiezuinige versie heeft een WLTP-actieradius van 620 kilometer. Dat is de Long Range met achterwieaandrijving op 19 inch velgen.
De Long Range RWD heeft een motorvermogen van 160 kW en 350 Nm koppel. De AWD versie hiervan krijgt een extra 70 kW motor op de vooras met 255 Nm aan koppel. De Performance versie is altijd AWD en heeft twee 160 kW motoren met 350 Nm op beide assen. Over assen gesproken: de wielbasis bedraagt maar liefst 3,13 meter!
Zijn interieur maakt de Ioniq 9 uniek, de auto is ontzettend ruim van binnen. Drie zitrijen, draaibare captain chairs relaxstoelen, massagefunctie. Het is een rijdende onthaastsalon. De zitplaatsen op de derde zitrij zijn geen gimmick, is een volwaardige achterbank met een hoofdruimte van ruim een meter. Net als in de Ioniq 5 is er tussen de voorstoelen een verschuifbare console gemonteerd, het Universal Island. Deze console kan over 19 centimeter verschoven worden, heeft een inhoud van 5,6 liter in de bovenste la en 12,6 liter in de onderste la. De passagiers op de tweede zitrij kunnen deze console ook openen.
Wanneer de derde zitrij neergeklapt is heeft de Ioniq 9 een bagageruimte van 1.320 liter. met de derde zitrij in gebruik is dat nog altijd 620 liter! De RWD heeft een frunk van 88 liter, bij de AWD is dat 52 liter. Maar goed, met zoveel bagageruimte heb je die frunk waarschijnlijk nooit nodig.
Hyundai is trots op de lage luchtweerstandswaarde van 0,26 cD. Echter: dit is een relatieve waarde, geen absolute waarde. Een Hyundai i20 heeft natuurlijk een veel lagere luchtweerstand dan deze SUV. Desalniettemin zegt de luchtweerstand wel degelijk iets over de stroomlijn en de prestatie van de Hyundai-engineers. De Ioniq 9 heeft geen dakantenne, maar een antenne die geïntegreerd is in de achterruit. Ook is de bodemplaat gestroomlijnd en is het front voorzien van nieuwe, dual-motion luchtkleppen.
Bij zijn introductie is de Ioniq 9 leverbaar in zestien kleuren, voor dit model zijn nieuwe lakkleuren ontwikkeld: Celadon Gray Matte, Celadon Gray Metallic, Ionosphere Green Pearl, Sunset Brown Pearl en Cosmic Blue Pearl. Er zijn 19, 20 en 21 inch velgen leverbaar en er komt een Calligraphy-uitvoering waarmee de klant de auto verregaand kan personaliseren.
Het is weliswaar een enorme auto, maar hij presteert uiteraard ook als een EV. De Performance versie doet de 0-100 sprint in 5,2 seconden, de Long Range doet daar 6,7 seconden over. Net als de andere Ioniqs zijn de laadprestaties ook noemenswaardig: in 24 minuten opladen van 10 tot 80 procent aan een 350 kiloWatt lader. En hij mag 2.500 kilo trekken.
Begin 2025 wordt de Ioniq 9 geleverd in zuid-Korea en de Verenigde Staten, de Europese markt volgt later. Hyundai heeft echter nog niet bekendgemaakt wanneer.