
Ioniq 6 vernieuwd, nieuwe Nexo
7 april 2025Belangrijk nieuws bij Hyundai: de Nexo krijgt een opvolger en de Ioniq 6 wordt fors gefacelift. Beide nieuwsfeiten komen enigszins als een verrassing en laten zien dat alternatieve aandrijftechnieken erg belangrijk zijn voor Hyundai. Laten we beginnen met de Ioniq 6, naast de facelift heeft Hyundai ook de Ioniq 6 N onthuld, waarmee de Ioniq 5 N feitelijk een sedanbroer / -zus heeft. We moeten nog even wachten tot Juli, want dan wordt de razendsnelle Ioniq 6 offciëel onthuld.
De vernieuwde Ioniq 6 is in elk geval duidelijk te onderscheiden van de huidige versie, het front van de nieuweling is compleet nieuw ontworpen. De neus is lager, langer en oogt aanzienlijk moderner. De koplampen zijn opgenomen in de zwarte lijst tussen het motorkapembleem en de kentekenplaat. Het moet gezegd worden: het staat de Ioniq 6 buitengewoon goed.
Foto’s van de achterzijde heeft Hyundai nog niet vrijgegeven, we moeten het doen met een vage weerspiegeling in de achtergrond. Maar we weten al wel dat ook de achterzijde aangepast is, de achterspoiler is gewijzigd en verder naar achteren geplaatst. Er komt ook een N Line versie van de Ioniq 6, deze versie krijgt een stylingpakket dat de 6 goed staat: sideskirts, nieuwe voor- en achterbumper en een verlaagd onderstel. Nadere details over de N Line ontbreken voorlopig, maar Hyundai heeft laten weten dat deze binnenkort bekendgemaakt worden.
Een nieuwe Nexo!
De Hyundai Nexo krijgt een opvolger, Hyundai heeft een compleet nieuwe auto ontworpen die sterk gebaseerd is op de Initium conceptcar van vorig jaar. Hyundai heeft de brandstofcel verder ontwikkeld waardoor de nieuwe Nexo een rijbereik van 700 kilometer heeft en nog sneller kan tanken: in slechts 5 minuten. Net als de Hyundai EV’s kan de Nexo ook apparaten van elektriciteit voorzien, de V2L functie heeft twee stopcontacten: een onder de middenconsole en een op de buitenzijde van de auto.
Het systeemvermogen van de nieuwe Nexo is gestegen van 135 naar 190 kiloWatt, de accucapaciteit is toegenomen van 40 naar 80 kWh. De standaardsprint van 0 naar 100 kilometer per uur duur 7,8 seconden.
Het interieur van de Nexo doet sterk denken aan dat van de Ioniqs: mooie lichte kleuren, de bekende liggende beeldschermen en een transmissiehendel aan de stuurkolom. Ook de Nexo krijgt digitale buitenspiegels en de relaxstoelen die we uit de Ioniq 5 kennen. De Nexo is op grote afstand te herkennen door zijn markante dagrijverlichting en achterlichten die uit vier blokken bestaan.