Ioniq 6 is er klaar voor
21 juni 2022Hyundai is volop bezig om de Ioniq 6 door de laatste test- en ontwikkelingsfases te sturen. Letterlijk, want zonder dat we het zien rijden de eerste voorserie-exemplaren al rond. Dat betekent dat ook de typegoedkeuring en toelating in volle gang is. Het is dus een kwestie van tijd dat we de Ioniq 6 in vol ornaat kunnen zien, en als voorbereiding op de officiĆ«le onthulling heeft Hyundai de ontwerpschetsen rondgestuurd. Nou ja, ‘de’ ontwerpschetsen, dat zijn er ongetwijfeld meer geweest dan de twee die nu wereldkundig zijn gemaakt. Hoe het ook zij, de Ioniq 6 wordt een wezenlijk andere auto dan de Ioniq 5. De 6 is langgerekte auto met vloeiende, ronde lijnen. De achterkant lijkt coupĆ©-achtig, maar anno 2022 zijn de harde grenzen tussen carrosserievormen zo goed als verdwenen. De Ioniq 6 heeft waarschijnlijk een grote kofferklep, zoals een liftback. Met de Prophecy Concept liet Hyundai al zien welke kant het opgaat met de Ioniq 6. Hyundai noemt de Ioniq 6 een ‘Electrified Streamliner’, uit die kwalificatie kunnen we afleiden dat de zuid-Koreanen heel sterk hebben ingezet op de aerodynamica, en bij een EV is de stroomlijn cruciaal voor het energieverbruik. De Ioniq 5 en Kona Electric hebben weliswaar een prima aerodynamica, maar bij die beide is dat niet de hoofdmoot voor het ontwerp geweest. Desondanks scoren die beide modellen prima als het om verbruik gaat, en voor de Ioniq 6 zijn de verwachtingen helemaal hooggespannen: duikt het gemiddelde verbruik (ruim) onder de 15 kWh/100 km dankzij de stroomlijn? We zullen het zien. Maar niet voordat de teasercampagne afgerond is, Hyundai heeft al aangekondigd dat de komende dagen, weken veel beeldinformatie vrijgegeven wordt. Spannend!