Ioniq 6 – De maatstaf voor EV’s?

Ioniq 6 – De maatstaf voor EV’s?

15 juli 2022 Uit Door Arnold

De persoonlijke rijbeleving in de Ioniq 6 is op een nog hoger plan gebracht door het EV Performance Tune-up-systeem, waarmee de bestuurder geheel naar zijn eigen voorkeuren de directheid van de besturing, het vermogen van de elektromotor en de gevoeligheid van het stroompedaal en de aandrijflijn kan aanpassen. Zo kan de bestuurder naar behoefte allerlei combinaties van instellingen selecteren met slechts een paar drukken op de knop.

Accu’s en motoren

Voor de Ioniq 6 is er keuze uit diverse elektromotoren en batterijpakketten om te voldoen aan alle denkbare wensen van elke klant. De long-range 77,4 kWh-batterij kan worden gecombineerd met een of twee elektromotoren, voor achterwiel- of vierwielaandrijving (RWD of AWD). De topversie is voorzien van twee elektromotoren en AWD, met een gecombineerd vermogen van 239 kW (325 pk) en een koppel van 605 Nm. Deze configuratie kan vanuit stilstand in 5,1 seconden naar 100 km/u accelereren. De Ioniq 6 heeft een indrukwekkend laag energieverbruik. Het verbruik van de versie met de standaardbatterij (53 kWh), 18-inch wielen en banden en RWD is op basis van de WLTP-cyclus geschat op minder dan 14 kWh/100 km. Daarmee is het een van de energie-efficiëntste auto’s op de markt.

De E-GMP-architectuur is geschikt voor opladen met zowel 400- als 800-voltinstallaties, waarbij laden met 800 volt standaard is. Laden met 400 volt is mogelijk zonder dat daarvoor extra uitrusting of een adapter noodzakelijk is. Met een 350 kW-lader is de IONIQ 6 in slechts 18 minuten op te laden van 10 tot 80 procent. De Ioniq 6 kan, net als de Ioniq 5, een innovatieve V2L-functie (vehicle-to-load), waarmee klanten allerlei elektrische apparaten kunnen opladen – ideaal op de camping, voor de outdoor-uitrusting, klussen op locatie of als stroomvoorziening tijdens een stroomstoring. V2L is te gebruiken via een apart leverbare adapter in de laadaansluiting aan de buitenzijde van de auto. Er bevindt zich een tweede laadaansluiting onder de achterbank, voor het opladen van laptop, smartphone en andere apparaten.

Heel veel scherm, heel veel techniek

Het dashboard, in de vorm van een modulaire touchscreen, omvat een 12-inch full-touch infotainmentscherm en een 12-inch digitaal cluster dat toegang biedt tot geavanceerde technologieën – voor een nog betere digitale gebruikservaring die de bestuurder bovendien naar zijn behoeften kan aanpassen. Het infotainmentsysteem geeft in real-time informatie over de actieradius weer, op basis van de actuele laadstatus van de batterij. Apple CarPlay en Android Auto worden prachtig weergegeven op de brede display. Bluetooth ondersteunt twee apparaten tegelijk – de ene voor telefoon en de andere om muziek te streamen. De acht speakers van de premium Bose-geluidsinstallatie – inclusief een subwoofer – zijn op strategische plaatsen in het interieur van de Ioniq 6 geplaatst voor een hoogwaardige geluidsweergave. Het navigatiesysteem profiteert van Hyundai’s Bluelink-infotainment- en kaartupdates.

SmartSense, geavanceerde rijhulpsystemen

De Ioniq 6 is uitgerust met de nieuwste versie van Hyundai SmartSense, de geavanceerde rijassistentiesystemen (Advanced Driver Assistance Systems ofwel ADAS) die zorgen voor optimale veiligheid en het beste gebruiksgemak onderweg. Highway Driving Assist 2 (HDA 2) houdt op de snelweg de vooraf ingestelde afstand tot de voorligger en de snelheid aan en houdt de auto – ook in bochten – in het midden van de rijstrook. Wanneer een voertuig direct naast de Ioniq 6 te dichtbij komt, past HDA 2 de positie van de Ioniq 6 op de weg daarop aan om het risico van een aanrijding te beperken. Als de bestuurder boven een bepaalde snelheid de richtingaanwijzer inschakelt terwijl hij het stuur vast heeft, wisselt de IONIQ 6 desgewenst automatisch van rijstrook.

 

De hoogste uitrustingsniveaus de 6 zijn voorzien van uitgebreide functies van Junction Crossing, Lane-Changing Oncoming, Lane-Changing Side en Evasive Steering Assist. Als op een kruising het risico bestaat van een aanrijding met tegemoetkomende voertuigen van links of rechts, dan helpt het systeem de bestuurder automatisch met een noodstop. Wanneer tijdens het wisselen van rijstrook het risico van een aanrijding met een (tegemoetkomende) auto in de rijstrook ernaast ontstaat, assisteert het systeem met een ontwijkende stuuringreep. En ook als een aanrijding dreigt met een voetganger die zich (gedeeltelijk) op de koers van de Ioniq 6 bevindt, voert het systeem een ontwijkende manoeuvre uit.

De eerste Hyundai / Ioniq met OTA

De Ioniq 6 is het eerste model van Hyundai waarvoor zogenoemde ‘over-the-air’ (OTA) software-updates mogelijk zijn voor diverse functies. Deze technologie stelt de bestuurder in staat om het beheer van elektrische apparaten, autonoom rijden, de batterij en meer te upgraden voor een nog veiliger en prettiger rijervaring. De bestuurder kan ook de kaarten- en mediasoftware updaten via de OTA-functie.

Kies je kleur

De Ioniq 6 is bij de productiestart leverbaar in twaalf carrosseriekleuren: Gravity Gold Matte, Abyss Black Pearl, Serenity White Pearl, Curated Silver Metallic, Nocturne Gray Metallic, Nocturne Gray Matte, Transmission Blue Pearl, Biophilic Blue Pearl, Ultimate Red Metallic, Digital Green Pearl, Digital Green Matte en Byte Blue. Voor het interieur is er keuze uit vier kleuren: donkergrijs in combinatie met lichtgrijs, donker olijfgroen met lichtgrijs, zwart met lichtbruin en geheel zwart. De productie van de Ioniq 6 begint naar verwachting in het derde kwartaal van dit jaar.

Pagina's: 1 2