Mazda geeft meer info over nieuwe Mazda2

7 november 2014 Uit Door Arnold

Mazda2_2015_FrontVolgend jaar maart zal de nieuwe Mazda2 bij de Nederlandse Mazda-dealers staan. In de aanloop naar de officiële introductie heeft Mazda nadere informatie over de nieuwe Mazda2 bekend gemaakt. Naast technische informatie heeft Mazda ook alvast de vanafprijs vrijgegeven: € 14.490.

Flinke groeistuip

Het exterieur van de nieuwe Mazda2 sluit aan bij de grotere Mazda3 en 6, het onderscheid met de huidige Mazda2 is groot. Een overeenkomst met de huidige Mazda2 blijft echter bestaan: in technisch opzicht verlegt de nieuwe 2 ook grenzen. De huidige Mazda2 valt in het B-segment op door zijn lage gewicht en uitstekende wegligging.

Ten opzichte van het huidige model is de vooras 80mm naar voren geplaatst en de A-stijl 80mm naar achteren. De wielbasis is ook nog een 80mm verlengd. In totaal is de Mazda2 14 centimeter langer geworden, een flinke groeistuip dus. Desondanks is de wendbaarheid niet minder geworden, de draaicirkel bedraagt 9,4 meter ten opzichte van de 9,8 meter van het huidige model.

Mazda2_2015_Side

Als eerste model in deze klasse beschikt de Mazda2 (optioneel)  over koplampen die volledig met Led’s zijn uitgerust, zowel het stads-, dim- en grootlicht zijn als Led-lampen uitgevoerd. Het U-design in de lichtunits is terug te vinden in de achterlichten, die eveneens volledige met Led’s zijn uitgerust. Speciaal voor de 2 heeft Mazda twee nieuwe kleuren ontwikkeld: Dynamic Blue en Smokey Rose.

人馬一体

Ruimere buitenmaten betekenen automatisch ook meer binnenruimte. Mazda heeft veel werk gemaakt van het zitmeubilair en een zitpositie. Naar eigen zeggen kan iedereen tussen de 1,50 en 1,90 comfortabel zitten in de Mazda2. De bestuurdersstoel is over een lengte van liefst 26 centimeter te verstellen, het stuurwiel kan ook over een ruime afstand versteld worden 5 centimeter in de hoogte en 4,5 centimeter in de diepte. Daarmee is ook voor de ware stuurman een fijne zitpositie te vinden waarmee ‘Jinba Ittai’ (人馬一体) aangeduid wordt: de eenheid van auto en bestuurder.

Mazda2_2015_Dashboard

Nieuwe 1.5 SkyActiv-D

Helemaal nieuw in de Mazda2 is de 1.499cc grote SkyActiv-D, de kleine broer van de alom gewaardeerde 2.2 SkyActiv-D. Net als de grotere versie heeft de 1.5 een relatief lage compressieverhouding, 14,8:1. Alle goede eigenschappen zijn bewaard gebleven bij het verkleinen van deze eigenzinnige dieselmotor: stil, sterk en zuinig. De 1.5 SkyActiv-D is voorzien van een turbo (de 2.2 heeft er twee) met een variabele geometrie. De motor wordt voor de Europese markt alleen geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak.

De 1.5 SkyActiv-D levert 77kW (105 pk) bij 4.000 toeren en een koppel van 220 Nm tussen 1.400 en 3.200 toeren. Daarmee accelereert de 1.015 kilo wegende mazda2 in 10,1 seconden naar 100 kilometer per uur. De topsnelheid ligt op 178 kilometer per uur. In de testcyclus verbruikt de Mazda2 1.5 SkyActiv-D 3,4 liter per 100 kilometer, oftewel ruim 1:29. De CO₂-uitstoot bedraagt 89 gram per kilometer.

Mazda2_2015_Engine

Drie vermogensvarianten voor de 1.5 SkyActiv-G

De benzinebroer van Mazda’s dieselmotor is breed inzetbaar. Mazda heeft de 1.5 SkyActiv-G doorontwikkeld naar drie vermogensvarianten, opvallend genoeg naar versies met een bescheidener vermogen, maar uiteraard met betere verbruikscijfers. De twee sterkste versies hebben de bekende hoge compressieverhouding van 14:1, deze zijn leverbaar in een 85 kW (115 pk) en een 99 kW (90 pk) versie. Nieuw is de variant met een compressieverhouding van 12:1, deze motor heeft een afwijkend uitlaatsysteem (4 in 1 waar de andere beide 4 in 2 in 1 hebben) en levert 55kW (75 pk).

Engine specs Mazda2

Prestaties Mazda2

Veiligheid

Mazda’s i-Activsense technolgieën worden uiteraard ook leverbaar op de nieuwe 2. Het is de eerste Mazda die in Europa leverbaar wordt met Blind Spot Monitoring, een systeem dat de dode hoeken rondom de auto bewaakt. Het systeem sluit aan op de Rear Vehicle Monitoring en werkt van 30 kilometer per uur. Het houdt auto’s die van achteren naderen en zich naast de auto bevinden in de gaten, op een afstand tot 45 meter achter de auto.

Voor een compacte auto die veel stadskilometers maakt komt het Smart City Brake Support goed van pas. Het systeem is actief bij snelheden tussen de 4 tot 30 kilometer per uur actief. Bij snelheden tot 20 km/u kan het systeem zelfs aanrijdingen voorkomen. Andere bekende veiligheidstechnieken zoals Lane Departure Warning en High Beam Control zijn ook leverbaar op de Mazda2.