Infiniti’s VC-T motorblok technisch bekeken
29 december 2020Hoe wordt het verstelmechanisme geborgd?
Over de actuator – of zoals Infiniti het noemt: Harmonic Drive – is Infiniti niet mededeelzaam. De actuator is een elektromotor met reductiekast, over aansturing en positiebepaling wordt niets gezegd. De verstelarm (als in: de lengte van de arm) op de excentrische as is veel langer dan de excentriciteit van de tappen waarop het grote oog van de verstelstangen gemonteerd is. Dat betekent ook dat de krachten die de verstelstangen overbrengen op de as aanzienlijk gereduceerd is, en daarmee ook de krachten die op de S-vormige arm werken. Mijn schatting is dat de excentriciteit van de as minder ongeveer een centimeter is, en het draaipunt van de S-arm 7-8 centimeter uit het hart van de as ligt. Door de totale reductie tussen elektromotor en de kruktappen op de excenter-as zal de reductie de positie van de excenter-as kunnen borgen.
Das war einmal
Helaas hebben we in Nederland (of Europa) nooit aan deze techniek kunnen proeven. De Infiniti QX50 waarin de VC-T debuteerde heeft onze markt nooit bereikt, helaas, helaas. Behalve dat ik benieuwd ben hoe deze motor rijdt, klinkt en wat het werkelijke verbruik is, ben ik ook benieuwd naar de levensduur en de onderhoudsgevoeligheid. De multilink werkt als een krachtvermeerderaar, dus de verbrandingsdrukken en -krachten op de kruktap en krukaslagers zijn heel anders dan bij conventionele verbrandingsmotoren. Op de Amerikaanse markt zijn er inmiddels enkele tienduizenden verkocht – naast de QX50 wordt de VC-T ook in de Nissan Altima geleverd. Uit duurtests die ik kon vinden blijkt in elk geval niet dat de complexiteit leidt tot meer storingen. Dat mag je ook verwachten – de techniek is in 600 protoypes getest over 5 miljoen kilometers. Zoals met elke revolutionaire techniek is de reactie van de pers en het publiek: “Het voelt niet anders”. Maar dat is niet per sé een slechte conclusie. Het is wel jammer dat dit soort technieken door de pers niet beter op waarde worden geschat – denk maar eens aan Skyactiv-X van Mazda. Voor liefhebbers van mooie techniek geldt helaas: Infiniti is niet meer, maar gelukkig hebben we de tests nog. Ik had er graag een QX50 test aan toegevoegd. (Edit april 2021): In de nieuwe Nissan Qashqai wordt de VC-T geleverd in combinatie met de e-Power aandrijflijn.
Fotocredits: Infiniti / Nissan, Car & Driver