Hyundai Motor Group investeert in digitale diensten

Hyundai Motor Group investeert in digitale diensten

12 oktober 2022 Uit Door Arnold

Twee dikke persberichten vielen er vanmiddag in de redactie-mailbox, elk zes A4’tjes dik. Een van Kia en een van Hyundai. Met andere woorden: de Hyundai Motor Group (HMG) heeft iets heel belangrijks te melden. En inderdaad, HMG doet een miljardeninvestering in de digitale kant van nieuwe modellen, en en passant wordt er ook een tipje van de sluier van toekomstige modellen opgelicht. Het belangrijkste autonieuws is tweeledig: vanaf 2025 is elke nieuwe Hyundai en Kia geschikt voor Over-the-air updates, en de nieuwe EV’s hebben een 50% groter bereik met dezelfde accucapaciteit als de huidige modellen.

Onzichtbaar, onmisbaar en kostbaar: de software

De kern van het nieuws is vrij onzichtbaar voor de reguliere autoconsument, ondanks dat HMG een investering van 13 miljard euro in haar Global Software Center heeft gedaan. De softwarematige kant van auto’s is vrij abstract en ook erg onzichtbaar. De rol van software in moderne auto’s wordt gemakkelijk onderschat, maar gezien het probleemloze functioneren van Hyundai’s en Kia’s, kunnen we ook stellen dat HMG de softwarematige kant van auto’s bouwen goed onder de knie heeft. De belangrijkste reden om een dergelijk grote investering in een softwarecentrum te doen ligt in het feit dat er na 2025 miljoenen Hyundai’s en Kia’s bereikt moeten worden om OtA’s uit te voeren. In goed Nederlands: vanaf dat moment moeten er heel veel auto’s gemonitord en geüpdate worden. Bij deze updates kan het om verschillende aspecten gaan: voertuigveiligheid, productverbetering, gebruiksgemak en efficiëncy om maar een paar te noemen.

Achteraf opties kopen, zonder dealerbezoek

Wat echter nieuw is in het aanbod van HMG, zijn de Features on Demand (FoD). Kortgezegd zijn dit functies die je kunt aanschaffen, die ten tijde van de aflevering niet op de auto aanwezig waren. Hierbij kun je denken aan bochtverlichting, uitbreiding van de navigatie of infotainment. Maar het kan ook zover gaan dat je een comfortpakket koopt waarbij de software de metingen van de buitentemperatuur koppelt aan de climate control en stoelverwarming. Stel je voor dat je een comfortpakket koopt met stoel- en stuurverwarming, en dat je deze zelf handmatig moet inschakelen. Na aanschaf van een Feature on Demand kun je een aanvullend comfortpakket kopen waarbij de software de stoel- en stuurverwarming inschakelt, afhankelijk van de ingestelde interieurtemperatuur en buitentemperatuur. Of dat je de mistlampen een extra functie geeft, bijvoorbeeld als bochtverlichting. Al dit soort zaken worden softwarematig geregeld, en via een Over the Air update kun je functies uitbreiden of aanpassen. Enkele Europese merken bieden dit soort diensten al aan op basis van jaarabonnementen.

Stof tot nadenken

Vanuit consumentenperspectief zijn Features on Demand discutabel: alle benodigde hardware zit al op de auto, maar je kunt ze pas na betaling vrijschakelen, en ook nog eens voor een beperkte periode. Hyundai Motor Group is daar in het persbericht wel eerlijk in: dergelijke diensten zorgen voor een nieuwe inkomensstroom. HMG stelt ook dat het je de mogelijkheid biedt om je auto voortdurend te updaten, zodat deze waardevast blijft. Daar is ook weer iets tegenin te brengen: slijtage kun je niet updaten, en software-updates kunnen ook in één keer uitgevoerd worden zodat de auto in een klap van alle mogelijkheden is voorzien. Dat biedt merkdealers de mogelijkheid om een goedkoop ingeruilde auto tegen kostprijs (dealers betalen zelf natuurlijk niet het consumententarief) van alle mogelijkheden te voorzien. Op die manier kunnen zij goedkoop een boel waarde toevoegen, die de vorige eigenaar bij inruil door de neus geboord wordt. Maar goed, we weten nog niet tegen welke prijs en tegen welke voorwaarden HMG Features on Demand wil aanbieden. Wat we wel weten is dat eigenaren die FoD aanschaften (bij Europese premiummerken) niet onverdeeld positief zijn.

Tot 50% meer EV-actieradius

In 2025 introduceert Hyundai Motor group nieuwe modellen op basis van twee nieuwe EV-platforms: de eM en eS. Dit zijn modulaire platforms die voor de nieuwe EV’s over de gehele range gebruikt kunnen worden. eM is het platform voor de vaste line-up. HMG meldt tussen neus en lippen door dat dit platform een aanzienlijk groter rijbereik geeft dan de huidige modellen, bij een gelijkblijvende accugrootte: maar liefst 50% meer. Het eS platform is een skateboard-platform  voor zogenaamde Purpose Built Vehicles. Hierbij valt te denken aan voertuigen voor hulpdiensten, logistiek en personenvervoer.

Een eigen besturingssysteem, samenwerking met NVIDIA

Er is nog meer belangrijk nieuws: de ontwikkeling van een eigen besturingssysteem en de samenwerking met NVIDIA. HMG een zelf OS ontwikkeld voor de nieuwe Connected Cars (dus alle modellen van HMG), dit heet ccOS, oftewel Connected Car Operating System. Dit systeem moet er ook voor zorgen dat de ontwikkelingstijd van nieuwe modellen aanzienlijk versneld wordt. ccOS communiceert met het nieuwe Data Platform (waarin 13 miljard euro geïnvesteerd wordt) zodat alle Kia’s en Hyundai’s kunnen kletsmajoren met de thuisbasis. Alle informatie omtrent updates, voertuig- en verkeersinformatie en de Features on Demand worden allemaal via dit nieuwe systeem verzonden.

Alle sensoren, radars en Lidars die nodig zijn om (semi) autonoom te rijden en die voor de rij-assistenten gebruikt worden, genereren een enorme hoeveelheid data. Deze hoeveelheid groeit om twee redenen: elke sensor heeft een hogere resolutie en zal meer datapunten genereren, en in de tweede plaats neemt het aantal sensoren ook nog eens toe. Deze data moet verwerkt worden voor de rijhulpsystemen (verkeersbordherkenning, Highway Drive Assist, adaptieve cruise control) en dat vergt de nodige processorkracht. Maar de geavanceerde rijhulpsystemen die het semi-autonome rijden voor hun rekening nemen, hebben het liefst nog meer informatie. HMG heeft daarom de handen ineen geslagen met NVIDIA om ccOS te integreren met NVIDIA DRIVE. Deze chip is de meest vooraanstaande halfgeleider die autonoom rijden mogelijk moet maken. Deze samenwerking is tweeledig: het ccOS systeem genereert een schat aan informatie voor de ontwikkeling die NVIDIA uitvoert, terwijl de nieuwste ontwikkelingen van NVIDIA via OtA’s aan alle Hyundai’s en Kia’s doorgegeven wordt, zodat de rijhulpsystemen voortdurend geüpdate kunnen worden.