Hyundai i20 vernieuwd
11 mei 2023Hyundai heeft de i20 een cosmetische en technische update gegeven, aan het eind van dit jaar zal de vernieuwde i20 in de showrooms staan. De i20 krijg een nieuwe voor- en achterbumper die de auto een sportief en elegant uiterlijk geven. De i20 heeft voor zijn lengte een forse wielbasis en een laag front – dit draagt bij aan het rijcomfort en de aerodynamica. Het nieuwe front en de nieuwe achterbumper versterken deze beide factoren, en bovendien heeft Hyundai drie nieuwe lakkleuren beschikbaar: Lucid Lime Metallic, Lumen Grey Pearl en Meta Blue Pearl.
Technische verbeteringen in het interieur
De vernieuwde Hyundai i20 wordt geleverd met de nieuwste connectiviteitsfuncties. USB-C aansluitingen zijn standaard, de tweede generatie e-Call is aan boord, de navigatie wordt over-the-air actueel gehouden, er is een draadloze oplader en de cruise control is gekoppeld aan de navigatie. Dit helpt om te anticiperen op bochten en rechte stukken op de geplande route via de snelweg en past de snelheid aan voor extra veiligheid.
Motoren en transmissies
Op het gebied van aandrijflijnen blijft alles bij het vertrouwde: de ‘standaardmotor’ is de 1.2 MPI-motor met 61,6 kW (84 pk), daarnaast is er de driecilinder of de 1.0 T-GDi-motor met 73,5 kW (100 pk) of 88,2 kW (120 pk) met mild-hybrid systeem. Het 48-volt mild hybrid-systeem draagt bij aan een vermindering van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot.
De Hyundai i20 is verkrijgbaar met een zeventraps transmissie met dubbele koppeling (7DCT), een handgeschakelde zesversnellingsbak met Intelligent Manual Transmission (6iMT) of een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Om brandstof te besparen ontkoppelt de iMT de motor van de transmissie zodra de bestuurder het gaspedaal loslaat. Daardoor rolt de auto uit (‘zeilen’), wat de CO2-emissie en het brandstofverbruik reduceert. Hoe dit in de praktijk werkt, lees je in de test van de Hyundai i20.