Hyundai Bayon onthuld

Hyundai Bayon onthuld

2 maart 2021 Uit Door Arnold

Hyundai heeft het tot op het laatste moment spannend weten te houden, zonder dat er foto’s uitlekten, maar nu kunnen we de spiksplinternieuwe Hyundai Bayon in vol ornaat bekijken. De crossover-broer van de i20 is een fraaie en onderscheidende auto geworden. Carnold zet de belangrijkste feiten van de nieuwe Bayon voor je op een rijtje.

De Hyundai Bayon volgt Hyundai’s nieuwste designtaal en loopt helemaal in de pas met de i20, waar hij technisch op gebaseerd is, maar ook de familiebanden met de Tucson, Kona en Santa Fe zijn duidelijk herkenbaar. Net als de i20 is de achterruit optisch doorgetrokken in het kofferdeksel. De markante achterlichten maken de Bayon op afstand herkenbaar, het onderscheidende vermogen van het design is erg groot. Het meest markante kenmerk van de Bayon is de C-Stijl die fors is aangezet. Bovendien geeft dit het profiel van de Bayon veel lengte. Op het oog is de Bayon een forse auto, maar het is toch echt een B-segment crossover.

Ruim interieur, fully connected

Het interieur is the place to be, het is ruim opgezet, biedt veel ruimte voor de bestuurder end e passagier, en de Bayon heeft een forse kofferruimte: ruim 400 liter. Zoals we inmiddels van Hyundai gewend zijn is het interieur volgeladen met high tech: zowel het instrumentenpaneel en het infotainmentscherm bestaan uit een 10,25 inch beeldscherm. Bij de goedkopere uitvoeringen wordt een 8 inch multimediascherm gemonteerd. CarPlay en Android Auto zijn present, je telefoon kan draadloos opgeladen worden en er is een premium audiosysteem (Bose) met 7 speakers leverbaar. Uiteraard zijn de Hyundai BlueLink connectiviteitsdiensten ook leverbaar. De Bayon krijgt ook sfeerverlichting: in de voetenruimte, opbergvak in de middenconsole, de deuren en de dorpels is led-verlichting gemonteerd.

Veiligheidssystemen

Hyundai kan de Bayon leveren met een uitgebreid pakket aan veiligheidssystemen, deze zijn gebundeld in het Smart Sense veiligheidspakket. Afhankelijk van de uitvoering zijn onderstaande systemen leverbaar:

  • Actieve rijbaanassistentie (LKA)
  • Autonome rijbaanassistentie (LFA)
  • Navigation-based Smart Cruise Control (NSCC)
  • Snelheidsbordenherkenning (ISLA)
  • Grootlichtassistent (HBA)
  • Noodremassistent (FCA) met voetganger- en fietserherkenning en voor kruisend verkeer
  • Vermoeidheidsherkenning (DAW)
  • Leading Vehicle Departure Alert (LVDA)
  • Achterbank, passagiers-detectie en alarmering (ROA)
  • Blind-Spot Collision Warning (BCW)
  • Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA)
  • Parking Collision-Avoidance Assist-Reverse (PCA-R)
  • Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Warning (RCCW)
  • Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA)
  • Parkeerassistent (PA)

Motoren en transmissies

De Bayon wordt vooreerst leverbaar met twee motoriseringen, beide gebaseerd op de bekende 1.0 T-GDI SmartStream motor met 48 volt mild hybridesysteem. Deze is leverbaar met 100 of 120 pk. Het koppel is voor beide uitvoeringen gelijk: 172 Nm tussen 1.500 en 4.000 toeren. De 100 pk versie levert zijn vermogen tussen de 4.500 tot 6.000 toeren. Bij de 120 versie piekt het vermogen bij 6.000 toeren. De 100 pk versie wordt gekoppeld aan de handgeschakelde zesbak die zonder koppelen geschakeld kan worden. De 120 pk versie wordt geleverd met een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Afhankelijk van de uitvoering staat de Bayon op 15 inch stalen velgen (185/65) of 16 inch lichtmetaal (195/55). Op de vooras krijgt de Bayon geventileerde schijven en een McPherson wielophanging, de achteras krijgt massieve remschijven en wordt een torsie-as gemonteerd.

Maten en gewichten

De Bayon biedt de binnenruimte van een volwaardige SUV en is praktisch als een compacte B-segmenter: wendbaar, compact, ruim en erg praktisch. De wagenlengte is 4,18 meter, hij is 1,77 breed en 1,49 hoog. De wielbasis bedraagt 2,58 meter. Voor degenen die wel eens naast verharde wegen rijden: de bodemvrijheid is 16,5 centimeter. De wagengewichten zijn nog niet helemaal duidelijk, dit is nog afhankelijk van de homologatie, reken op een minimumgewicht van 1.120 kilo voor de instapversie tot 1.230 kilo voor de 100 pk motor. De 120 pk versie weegt mimimaal 1.145 kilo tot 1.255 kilo voor de meest luxe versie.

9 artikel(en) « van 9 »