Honda Civic 1.0 i-VTEC Turbo Premium

Honda Civic 1.0 i-VTEC Turbo Premium

5 juni 2017 Uit Door Arnold

Honda_Civic_1De Honda Civic heeft de laatste jaren niet de aandacht gekregen die de auto verdient. Dat heeft niets te maken met de kwaliteiten en eigenschappen van de auto, maar wel met de importeur die nauwelijks zichtbaar is. Met stille trom verdween de geweldige Accord, en de vorige Civic werd amper gepromoot. Afgezien van de fantastische Type-R werd er in de media nauwelijks aandacht aan het model besteed. Intussen staat de nieuwe Civic bij de dealers, en rollen de eerste commercials over de Nederlandse beeldschermen. Dankzij de vriendelijke medewerking van Honda-dealer Jan Hop in Roosendaal kon Carnold.nl rijden met de nieuwe Civic. Een uurtje sturen dat indruk maakte…

De Civic is een echte Household name in het Honda modellengamma. Rijplezier, laag verbruik, aansprekende prestaties en een betrouwbaarheid om U tegen te zeggen: dat is de Civic in een notendop. Met de achtste generatie zette de Civic zich qua vormgeving af tegen de gevestigde orde en kreeg de Civic een futuristisch uiterlijk en innerlijk. Een zeer geslaagde auto, als je het mij vraagt, en niet te vergeten de fabuleuze Magic Seats, die de praktische laadruimte tot het maximale omtoverden. De negende generatie Civic is een van mijn persoonlijke favorieten, zeker als 1.8 Sport die ik twee jaar terug nog reed. Wat een fijne auto. De vormgeving van generatie negen borduurde voort op de achtste, maar generatie tien doet dat niet. Al is het uiterlijk wel zeer futuristisch en spraakmakend. Een ding is zeker: ook de jongste Civic zet zich qua vormgeving sterk af tegen de concurrentie.

Familiegezicht

De koplampen van de testauto, een 1.0 Turbo Premium, zijn voorzien van full-led techniek en daardoor loopt de styling van deze Civic helemaal in de pas met die van de NSX en de Accord (die we hier helaas niet hebben). De koplampen zijn geïntegreerd in het ontwerp van de grille, en dat maakt de nieuwe Civic zeer herkenbaar. De gereden auto is een 5-deurs, er is ook nog een 4-deurs en dat model heeft nauwelijks nog bekendheid gekregen. De Premium is het hoogste uitrustingsniveau van de 129 pk sterke 1.0. De auto krijgt een standaarduitrusting mee waar je van gaat watertanden. Uiterlijk is de Premium niet te onderscheiden van de Executive, de verschillen zitten in de lederen bekleding, de draadloze telefoonoplader en de verwarmde achterbank (!) die de Executive niet heeft. Wel hebben de Executive en de Premium led-koplampen en -mistlichten. Een leuk en zinvol detail op alle nieuwe Civics zijn de zijmarkeringslampen bij de voorste wielrand. Voor de exacte uitrusting en prijzen kun je terecht in de zeer uitgebreide brochure en prijslijst.

Geen Magic Seats, wel veel praktische ruimte

Uiterlijk lijken de 4- en 5-deurs erg op elkaar, je kunt ze onderscheiden door de minder grote achterklep en de welving in de raamlijn van de achterportieren. Op de geteste auto is die welving van de achterdeur naar de C-stijl sterker dan bij de 4-deurs. De achterzijde van de 5-deurs is lekker eigenzinnig, zoals we van de vorige Civics kenden. Onder de enorme achterklep vind je tenminste 478 liter kofferruimte. Onder de kofferbakbodem zit nog een bergvak van 64 liter. Klap je de achterbank om – de Magic Seats zijn er niet meer – dan krijg je maximaal 1.245 liter kofferruimte. De hoedplank is vervangen door een oprolbaar net dat van rechts naar links loopt. Als je het net niet nodig hebt, dan hoef je geen rol van anderhalf meter uit de auto te prutsen.

Honda_Civic_11

Prachtig bestuurder-georiënteerd interieur

Het interieur van de Civic is een stuk conventioneler dan dat van de vorige generatie, al is er geen enkele analoge meter meer te vinden in het dashboard. Je kijkt uit op een mooi instrumentarium met de toerenteller en snelheidsmeter op de centrale positie. Afhankelijk van de uitvoering worden hier alle belangrijke wagenfuncties in getoond. De Premium heeft Lane Keeping Assist, adaptieve schokdempers, Cross Traffic Monitor en een dodehoekwaarschuwing. Het gehele interieur is erg hoogwaardig, je ziet en voelt waar Honda je goeie geld aan gespendeerd heeft. Mooie materialen, nauwkeurige afwerking en vooral een geweldige touch and feel. De zitpositie is niet meer zo lekker laag als de Civics van weleer, maar toch: als stoel, stuur en spiegels ingesteld zijn, dan voel je het al. Dit is een echte Honda, een echte rijdersauto.

Honda_Civic_5

Dynamisch duo 1.0 i-VTEC Turbo en CVT

De eerste meters over het industrieterrein in Roosendaal spreken boekdelen over de bouwkwaliteit en carrosseriestijfheid. Voor het beste straatwerk hoef je niet in de gemeente Roosendaal te zijn, maar de Civic toont zich van zijn beste kant. Geen kraakjes, knarsjes en rammeltjes. De koets is zo stijf als een massieve hardhouten balk. De nieuwe Civic heeft een relatief lange wielbasis en in combinatie met de adaptieve schokdempers worden de butsen en kuilen in de weg effectief geëffend. Via het plaatsje Zegge ben ik de binnenwegen rondom Roosendaal gaan verkennen. De 1.0 turbo VTEC in combinatie met de CVT is een absolute aanrader. Geen gehuil in toeren, een mooie lineaire vermogensopbouw en strakke schakelpunten. Mocht het nodig zijn, dan kun je met de flippers achter het stuur ingrijpen. Maar ook hier geld: bij een goede automaat hoef je niet in te grijpen. Wat een fijne motor en versnellingsbak zijn dit!

Honda_Civic_3

Voor het eerst krijgt de Civic een downsize motor mee, de Japanse merken zijn daar rijkelijk laat mee, maar niet zonder reden. Deze 1.0 Turbo VTEC is goed uitgerijpt en voelt als een prima alternatief voor de vroegere 1.4 viercilinder. Net als de 1.0 BoosterJet is dit een fijne motor die doet wat de brochure belooft: plenty vermogen en koppel tegen een laag verbruik. In mijn eigen automotive praktijk zie ik wekelijks downsizemotoren voorbijkomen die ruim voor de 100.000 kilometer de geest hebben gegeven, maar daarvan is geen enkele motor van Japans fabrikaat. Ik durf te wedden dat deze Japanse downsizers een aanzienlijk langere levensduur hebben.

Honda_Civic_4

In the know

Als fervent fan van de vroegere Civic 1.8 Sport voel ik me helemaal thuis in de nieuwe Civic. Met de ogen dicht voel en ervaar je dat je in een Honda rijdt. De Honda merkwaarden zijn overduidelijk aanwezig, je hoeft niet eens in the know te zijn om dat te voelen. De hele auto ademt kwaliteit, dat voel je al na de eerste bocht. Het rij- en stuurgevoel zijn typisch Honda. Nadat ik me een klein uur had vermaakt op de kronkelende binnenwegen, werd het tijd om de vrienden van Jan Hop weer op te zoeken. Omwille van de tijd pak ik de A58, en dat in de avondspits. De Civic Premium is voorzien van Honda’s uitgebreide Honda Sensing veiligheidspakket. Op de snelweg geven de rijwegassistent, de dodehoekdetectie en de adaptieve cruise control veel rust. De Civic blijft zonder inspanning keurig in de rijstrook, voert kleine stuurcorrecties uit en blijft mooi op afstand tot de voorligger. Alle systemen werken mooi en subtiel samen, pas als je ze uitschakelt voel je wat ze allemaal doen, maar als ze aan staan zijn ze niet nadrukkelijk aanwezig. Met name de adaptieve cruise control werkt heel subtiel, een heel verschil met de CR-V die ik een aantal jaar terug reed. Honda Sensing is zijn geld dubbel en dwars waard.

Honda_Civic_8

Al met al heb ik maar een klein uur in de Civic gereden, maar het is een auto die me in het geheugen gegrift staat, en ik weet zeker dat hij Honda-fans in Nederland absoluut niet zal teleurstellen. Ook niet als je treurt om het verlies van de viercilinder atmosferische VTEC’s. Alles wat de Civics van weleer zo goed maakte, is aanwezig in de nieuwe Civic. De 1.0 i-VTEC Turbo is een pareltje, zeker in combinatie met de CVT. Ik kan niet wachten om eens met de 1.5 turbo met 182 pk te gaan rijden. Die test kun je, als de importeur gehoor geeft, binnenkort lezen op Carnold.nl

11 artikel(en) « van 11 »