Helemaal nieuw: de Nissan NP300 Navara

26 augustus 2015 Uit Door Arnold

Nissan_Navara_2016Kijk, dat is leuk nieuws van Nissan: de nieuwe Navara en de Micra N-Tec zijn binnenkort te bewonderen op de IAA in Frankfurt, en voordat je het weet staan ze bij de Nederlandse Nissan-dealers in de showroom. Carnold.nl licht alvast wat tipjes van de Navara-sluier op.

De Navara, officieel NP300 Navara geheten, is compleet nieuw. Nissan heeft er alles aan gedaan om van deze pick-up de nieuwe marktleider in het segment van een-tons pick-ups te maken. Met één ton bedoelen we dan een laadvermogen van duizend kilo, de NP300 Navara is dus een sterke knaap. Bij de ontwikkeling stonden verfijning en comfort hoog op de prioriteitenlijst, maar dit mocht niet ten koste gaan van de terreincapaciteiten.

De kennis en know-how die Nissan heeft verworven met de crossovers zijn benut om de Navara naar een hoger plan te tillen. Dat is vooral in het interieur merkbaar, daarin zijn de invloeden van de Qashqai en de X-Trail duidelijk zichtbaar. Helaas heeft Nissan daarvan nog geen foto’s vrijgegeven, hoe het interieur er uitziet weten we pas op de IAA.

Volgens Nissan liggen ook de rijeigenschappen op het niveau van zijn crossover-broers, voor de Double Cab versies werd een nieuwe multilink achterwielophanging ontwikkeld. Dit resulteert in een zeer prettig rij- en stuurgedrag. De nieuwe ophanging is daarnaast 20 kilo lichter dan de uitgaande bladveerconstructie. De King Cab kreeg een nieuwe bladveerophanging, die iets lichter werd, maar vooral een grotere vrijloophoek aan de achterzijde biedt en die een stuk stiller is.

Het Pick-Up segment is behoudend, de technische ontwikkeling beperkt zich veelal tot de onderhuidse techniek. Nissan doorbreekt die traditie door nieuwe veiligheidstechnieken aan te bieden. De NP300 Navara is leverbaar met Around View Monitor, Forward Emergency Braking en (weg)rijhulpen voor heuvel. Keyless Entry, een parkeercamera en parkeersensoren zijn uiteraard ook leverbaar.

Onder de motorkap ligt een splinternieuwe 2.3 dCi, deze motor is maar liefst 24% zuiniger dan zijn voorganger. De motor is leverbaar in twee vermogensvarianten: 160 pk (118 kW) en 190 pk (140 kW), de laatstgenoemde is voorzien van twee turbo’s. Standaard is de motor gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, de Double Cab-versies zijn optioneel leverbaar met een zeventraps automaat. Daarnaast kan de koper nog kiezen tussen een twee- of vierwielaangedreven variant. Het trekgewicht van de Navara bedraagt 3,5 ton. Kom maar op met die tandemas-aanhanger!