Handbak voor de GR Supra
28 april 2022Met de terugkeer van de Supra heeft Toyota veel liefhebbers van het legendarische model ontzettend blij gemaakt, maar er zijn altijd mensen die erg strikt in de leer zijn en nooit helemaal tevreden zijn met een gegeven paard. In het geval van de Supra was er van meet af aan de roep om een handgeschakelde versnellingsbak – hoe goed de automaat in de Supra ook is. Gazoo Racing heeft de GR Supra voorzien van een handgeschakelde zesversnellingsbak, en voor puristisch ingestelde bestuurders is dit een win-win situatie: naast meer voertuigcontrole biedt de handbak ook een lager voertuiggewicht. En passant het Gazoo Racing ook de onderstelafstemming en de stuurinrichting verfijnd.
Intelligente versnellingsbak?
De nieuwe handbak wordt gekoppeld aan de bestaande drieliter zes-in-lijn die 340 pk levert, de vermogens- en koppelkromme van de motor zijn niet gewijzigd voor de nieuwe transmissie. Toyota noemt het overigens een intelligente versnellingsbak (iMT), maar de crux van het ‘intelligente’ zit ‘m in het motormanagement die het koppel en toerental reguleert bij het schakelen. Net voor het opschakelen, zodra de koppeling ingetrapt wordt, bouwt het koppel af zodat het toerental niet doorschiet. Bij het terugschakelen geeft de motor tussengas om schokken bij het terugschakelen (en daarmee een verstoorde voertuigbalans) te voorkomen. Het systeem wordt uitgeschakeld zodra je de Sport-stand inschakelt, dan ben je op je stuurmanskunsten aangewezen voor mooie, vlotte schakelacties.
De nieuwe handbak is compleet nieuw ontwikkeld (en dat is nogal een investering voor een autofabrikant) en toegespitst op de 3.0 zes-in-lijn. De bak is lichter dan de automaat en dankzij een forse koppelingsplaat is de bak geschikt voor het enorme motorkoppel. Ten opzichte van de automaat werd ook de eindreductie gewijzigd, die is verkort van 3,15:1 naar 3,46:1. Dit resulteert in snellere en fellere reacties. Voor de handgeschakelde GR Supra werden nieuwe stabilisatorrubbers ontwikkeld voor een directere stuurrespons en ook werd de demperkarakteristiek van de schokdempers aangepast. Overigens worden deze wijzigingen op alle GR Supra’s toegepast. De engineers van Gazoo Racing hebben ook een systeem ontwikkeld voor het rijden van krappe haarspeldbochten: Hairpin+. Dit systeem laat een grotere mate van wielspin toe in krappe bochten, waardoor het makkelijker (en leuker!) wordt om bergpassen te rijden.
Nieuwe middenconsole
De ontwikkeling en toepassing van een nieuwe versnellingsbak gaat verder dan alleen de onderhuidse techniek, Toyota moest ook fikse ingrepen doen aan de carrosserie om de handbak goed te laten werken. Er is veel tijd geïnvesteerd aan de positionering van de versnellingspook, de slag en het bijbehorende gevoel. In het bestaande interieur was er simpelweg geen ruimte voor de pook als de 1e, 3e en 5e versnelling ingeschakeld moesten worden – de pook zou tegen het paneel van de climate control komen. Dat betekende dat de middenconsole opnieuw ontworpen moest worden voor de versies met automatische transmissie.
De GR Supra met handbak wordt later dit jaar leverbaar in Nederland, dan zal de importeur ook de prijzen en specificaties bekendmaken. Toyota heeft drie nieuwe lakkleuren ontwikkeld voor de GR Supra: Moareki Grey, Dawn Blue en Moonstone White. Laatsgenoemde kleur is exclusief leverbaar op de handgeschakelde versies. Naast die lakkleur heeft Toyota nog een uniek kenmerk bedacht voor deze utivoering: alle handgeschakelde versies krijgen een rood Supra-logo op het kofferdeksel.