Functioneel onconventioneel – Subaru XT
11 januari 2021 0 Door ArnoldVooruitstrevende vierwielaandrijving
Deze Soeb wijkt niet alleen op het gebied van vormgeving af, maar ook in technisch opzicht is de XT onconventioneel. Zoals het een Subaru betaamt heeft ook deze een boxermotor en vierwielaandrijving, maar de XT is – zeker voor zijn tijd- uitzonderlijk vooruitstrevend. Zo hebben de motor en de transmissie hun eigen ECU. De vierwielaandrijving kan met een knop op de versnellingshendel (een echte pistol grip shifter) ingeschakeld worden. Is de AWD niet ingeschakeld, dan gaat de aandrijfkracht naar de achterwielen. In de Auto stand bepaalt het elektronische brein hoe en wanneer de vierwielaandrijving ingeschakeld worden. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer er afgeremd wordt op de motor, dan wordt de aandrijving van de voorwielen bijgeschakeld omwille van de stabiliteit van de auto en de controle over het voertuig. Het remmend koppel op de voorwielen komt immers de besturing van de auto ten goede. Maar het systeem reageert ook wanneer er slip optreedt, bijvoorbeeld wanneer je op een onverharde ondergrond rijdt en een van de achterwielen verliest grip. Het systeem schakelt dan de aandrijving op alle wielen in, dit is zichtbaar in het display:
The wonder wedge
Subaru lanceerde de XT in 1985, dit wonder van hightech was gebaseerd op het zustermodel Leone. Het ontwerp was toen erg opzienbarend, tel daarbij de bijzondere techniek op, en je begrijpt waarom de XT in Amerika liefkozend The wonder wedge genoemd wordt. Op de Nederlandse markt werd de XT geleverd met een 136 pk sterke 1.8 turbomotor. Deze was leverbaar met een handgeschakelde- of een automatische versnellingsbak. De versies met automatische versnellingsbak werden zelfs geleverd met elektropneumatische vering en het genoemde digitale dashboard. Omdat deze vering storingsgevoelig was, zijn de schokdempers vaak vervangen door conventionele exemplaren. Dat is ook het geval bij deze XT.
De XT stond bol met voorzieningen die toentertijd zelfs in het luxe segment niet standaard waren. Ik noemde de ECU’s voor de motor en de aandrijflijn al, maar ook een radiaal en axiaal verstelbaar stuur waren in 1985 geen gemeengoed. Dat geldt ook voor de koplampsproeiers en de uitgebreide boordcomputer.
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend)