EuroNCAP test Prius en Baleno volgens nieuwe methode
25 april 2016De Toyota Prius en de Suzuki Baleno hadden kortgeleden de primeur om als eerste auto’s volgens het nieuwe EuroNCAP testprotocol getest te worden. De testresultaten stemmen tot tevredenheid: De Prius krijgt de volle vijf sterren, en de dappere Baleno krijgt vier sterren. Maar wat is er allemaal nieuw aan de testmethode? Carnold.nl zocht het uit.
Nieuwe testmethode primeur voor de Prius
Veel modellen zijn al langer leverbaar met een adaptieve cruise control. Dit systeem maakt gebruik van radar en camerasystemen om de afstand tot een voorligger te bewaken. Veel van deze systemen zijn tevens in staat om voetgangers te herkennen in het stadsverkeer, en kunnen zelfs een aanrijding met een voetganger voorkomen. Tot voor kort werd de voetgangersdetectie niet getest, en sommige auto’s kregen zelfs een slechte waardering voor de voetgangersveiligheid, ondanks de aanwezigheid van een dergelijk detectiesysteem.
EuroNCAP heeft daarom een nieuwe testmethode ontwikkeld waarbij de voetgangersdetectie beproefd wordt. Bij deze test steekt een testpop de rijweg van de testauto over, zowel van links als van rechts. De auto wordt met verschillende snelheden naar de testpop toegereden. Om het realistisch te maken is de pop gekleed in kleding van gangbare stoffen (spijkerbroek, winterjas) en bewegen de benen tijdens het ‘oversteken’. Er wordt ook getest met een kleine testpop die een zesjarig kind voorstelt. Deze kleine pop schiet tevoorschijn tussen geparkeerde auto’s. Deze zeer realistische test is voor de nieuwe generatie voetgangersdetectiesystemen een harde kluif, maar de testgegevens zijn zeer waardevol.
Prius: fluisterstil en voetgangervriendelijk
De Toyota Prius is de eerste auto die deze test ondergaat, en hij slaagt met vlag en wimpel. Het standaard Toyota Safety Sense is in staat om tot snelheden van 60 kilometer per uur een aanrijding met de volwassen testpop te voorkomen. Zestig kilometer per uur, dat is een flinke snelheid in situaties waarbij auto’s en voetgangers de weg delen. Alle lof dus voor Toyota en reden voor EuroNCAP om de volle vijf sterren aan de Prius toe te kennen. Ook bij de test met de kleine testpop reageert Toyota Safety Sense adequaat. Bij deze test doemt het ‘kind’ zeer plotseling en zeer dichtbij op. Tot 20 kilometer per uur kan de Prius een aanrijding voorkomen, en tot 40 kilometer per wordt het letsel serieus beperkt.
Ook de Baleno heeft een primeur
In het B-Segment heeft de Automatic Emergency Brake zijn opwachting gemaakt, en is voetgangersdetectie geen uitzondering meer. De Mazda2 heeft een dergelijk systeem en dat werkt prima. Ook op de Suzuki Baleno is een dergelijk systeem leverbaar: Suzuki’s Radar Brake Support. Toch leek het er op dat de Baleno hier geen extra voor punten zou krijgen, omdat het systeem niet standaard is. Want in de nieuwe testprotocol worden de auto’s in hun standaarduitvoering getest, eventuele aanvullende (optionele) veiligheidssystemen worden dan dus niet getest. Gelukkig heeft EuroNCAP in al haar wijsheid besloten om autofabrikanten de mogelijkheid te bieden om verschillende uitvoeringen van één model te testen. En de Suzuki Baleno is de eerste auto die in twee uitvoeringen wordt getest: met en zonder Radar Brake Support. In de standaarduitvoering schopt de Baleno het tot drie sterren, met het optionele systeem krijgt de Suzi zelfs vier sterren. Een keurige score voor dit kleintje, en zeker omdat Suzuki er in geslaagd is het voertuiggewicht sterk terug te dringen.