En dat is drie: de nieuwe Honda Jazz

En dat is drie: de nieuwe Honda Jazz

26 februari 2015 Uit Door Arnold

Honda_Jazz_1De Honda Jazz is aan de derde generatie toe, gisteren onthulde Honda de jongste generatie. Deze zomer maakt de nieuwe Jazz zijn entree op de Europese markt. De veelzijdigheid en ruimte zijn gebleven, helemaal nieuw zijn de state-of-art veiligheidssystemen en infotainment.

Vertrouwd gezicht

Heel verrassend is het uiterlijk niet, de derde generatie oogt zelfs wat zakelijk in vergelijking met de huidige Jazz. De nieuweling sluit qua vormgeving mooi aan de CR-V en de HR-V die eveneens helemaal vers is. De Nieuwe Jazz is tien centimeter gegroeid in de lengte en de wielbasis is 30 mm langer geworden. Een stuk groter ten opzichte van zijn voorganger, en uiteraard veel ruimer van binnen. Net als bij de HR-V claimt Honda dat de Jazz het ruimste interieur in zijn klasse heeft. Dit is mede mogelijk dankzij de slimme ‘packaging’ van Honda’s Global B platform. De welbekende Magic Seats zijn uiteraard aanwezig, waardoor de Jazz de concurrentie qua ruimteaanbod en laadmogelijkheden eenvoudig voorbijstreeft. De kofferbak is met de achterbank in zijn normale positie 354 liter groot, wanneer de Magic Seats ingeklapt zijn, slikt de kofferbak 884 liter.

Honda_Jazz_2

Hoogwaardige materialen

Honda heeft, net als bij de HR-V, veel aandacht geschonken aan de afwerking van het interieur. Het merk benadrukt in het persbericht meermalen de kwaliteit van de gebruikte materialen en de afwerking. Het is duidelijk dat Honda het interieur naar een hoger plan heeft weten te tillen. Centraal op het dashboard is het 7 inch beeldscherm van Honda’s Connect infotainment systeem geplaatst. Bijzonder geslaagd is het paneel voor de kachelbediening, dit is opgenomen onder het infotainmentscherm en ook uitgevoerd als touchscreen,hoewel Honda hier een conventioneel VCD-scherm als display gebruikt. De beide glazen panelen vormen een mooie optische eenheid die de rust in het interieurontwerp ten goede komen.

Honda_Jazz_3Vlot, sportief en zuinig

De Jazz wordt aangedreven door een 1.3 benzinemotor uit de Honda Earth Dreams familie. Het blok levert 102 pk bij 6.000 toeren en is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, optioneel is een semi-automatische CVT leverbaar. Honda is er in geslaagd om de Jazz lichter en stijver te maken dan voorganger, dat betekent veel goeds voor de ride van de Jazz. Agieler, sportiever, comfortabeler. De Jazz heeft McPherson wielophanging voor en een H-vormige torsiestaaf achter, tezamen met de langere wielbasis geeft dit veel rust op korte oneffenheden. Honda heeft veel aandacht geschonken aan het ontwerp en de afstemming van de schokdempers, dit resulteert in veel rust en stilte in de auto doordat onderstel- en rijgeluiden optimaal geabsorbeerd worden. Maar de dempers zijn ook buitengewoon goed in staat om harde klappen van putten en drempels te absorberen. We hopen binnenkort meer informatie te kunnen geven over prijzen en uitrusting.

Honda_Jazz_4