Eindelijk: de Infiniti Q50!
18 januari 2013Afgelopen week werd de langverwachte Infiniti Q50 op de NAIAS in Detroit onthuld. Infiniti heeft het uiterlijk van de nieuweling goed geheim weten te houden. Rond de kerstdagen verscheen er een teaser in de vorm van een YouTube film waarin de koplamp werd getoond. Daags voor de officiĆ«le onthulling lekten er dan toch een paar vage foto’s uit van de Q50-brochure. Maar gelukkig kunnen we de ware schoonheid van Infiniti’s kleinste aanschouwen…
Het profiel van de Q50 toont veel gelijkenissen met de G37, maar de voor- en achterzijde hebben weinig overeenkomsten met zijn voorganger. Tussen de kenmerkende Infiniti-koplampen valt de nieuwe ‘double arch’ grille behoorlijk op. Het zal voorliggers niet ontgaan dat er een Infiniti onderweg is. De achterlichten tonen sterke overeenkomsten met de M.
Overal waar je kijkt, zie je de invloeden van de Essence concept-car, vooral in de flanken en ter hoogte van de C-stijl. Bij de vormgeving is veel aandacht besteed van de aerodynamica, de Cw waarde is 0,26 en de ‘lift’ op de voor- en achteras is nul.
Op motorengebied is er alvast een nieuwtje te melden: de o zo fijne 3.7 VVEL krijgt er een hybride-broertje bij. Die heeft een slagvolume van 3,5 liter en levert een dikke 300 pk. Aan deze motor is een 67 pk sterke elektromotor gekoppeld. Normaliter is het vermogen van een hybride geen optelsom van beide motorvermogens, maar in dit geval wel. De hybride heeft een uiterst gezonde 360 pk tot zijn beschikking.
Zijn er alleen maar dikke motoren leverbaar? Vooralsnog wel. Dat heeft alles te maken met de Amerikaanse markt die de belangrijkste afzetmarkt voor Infiniti vormt. Wat ‘downsizing’voor Europa is, is ‘hybrid’ voor de Verenigde Staten. Het ziet er naar uit dat in de loop van dit jaar een dieselmotor voor de Europese Infiniti-kopers gepresenteerd zal worden.