Een goed begin is het halve werk
9 april 2013Eindelijk is de winter het land uit. Ik zal ‘m niet missen! Vorige week heb ik de Sunny uit de stalling gehaald, een moment waar ik de hele winter naar heb uitgekeken. Sinds ik ‘m in de stalling geparkeerd had, heeft ‘ie niet meer gelopen. Ik was dan ook erg benieuwd wat me te wachten stond. Als fervent Nissan-rijder heb ik veel fiducie in mijn merk, maar het kan verkeren…De eigenaar van de stalling waakt zorgvuldig over de gestalde auto’s. Elke auto komt regelmatig aan de druppellader om de accu’s in conditie te houden, zo ook de Sunny. Maar toen ik halverwege maart een kijkje bij de Sunny nam, zat er een briefje onder de ruitewisser. Dat briefje gaf reden tot zorg: “waterpomp lekt”. Ojee…
Ik had wel een spoortje koelwater onderaan het motorblok ontdekt toen ik de Sunny Tectyleerde, maar de bron had ik niet opgezocht. Samen met de stallingbaas keek ik onder de motorkap en al snel had ik de oorzaak te pakken: een lekkende vriesdop. Nu zitten die dingen sowieso op een plek die moeilijk bereikbaar is, maar mijn lekkende vriesdop zat op de slechtst denkbare plaats: precies achter uitlaatspruitstuk. Bingo, dus.
Ook vertelde de stallingbaas dat de accu zijn beste tijd heeft gehad. Hij was er niet in geslaagd om enig voltage in de accu te krijgen. Zo, dat is een goed begin voor mijn eerste jaar als Sunny-eigenaar-op-herhaling. Maar goed, we vulden de radiateur even bij en sloten de overleden accu aan op een startaccu. Ik draaide de contactsleutel voorzichtig een slagje om en meteen begon de brandstofpomp te zoemen. Een vertrouwd, maar zeker ook geruststellend geluid. Met een klikje van een relais sloeg de pomp af. OK, de Sunny zou er nu theoretisch klaar voor moeten zijn. Tijd voor een eerste startpoging…
…en de Sunny sloeg meteen aan en liep alsof hij vijf minuten geleden voor het laatst was afgezet…
Dat gaf de burger moed. Snel even kijken wat de vriesdop doet.. Daar lekte een klein beetje koelwater uit, maar niet in zorgwekkende hoeveelheden. Daarna ben ik naar hius gereden (500 meter) om de Sunny eerst maar eens grondig te wassen en ‘m even goed te laten warmdraaien. De lekkage van koelwater viel alleszins mee.
Na het wassen ben ik naar mijn zeer gewaardeerde garage gereden om een afspraak te maken voor een bandenwissel (de huidige achterbanden zijn 20 jaar oud) en de reparatie van de lekkende vriesdop. De garagehouder stelde voor om eerst eens te proberen om de lekkage met een anti-lek additief te stoppen. Geen gek idee, voor de twee tientjes die het spul moest kosten leek het me het proberen waard.
Maar om een lang verhaal kort te maken, dit is de situatie van hedenmiddag: drup, drup, spuit. De Sunny staat nu bij de garage voor zijn bandenwissel. Ik heb besloten om eerst op de originele velgen te blijven rijden, Sunny’s zijn al behoorlijk zeldzaam, en deze originele dealer-optie zie je al helemaal niet vaak. Ik laat nieuwe Vredestein T-Tracs monteren. Die had ik ook onder mijn eerste Sunny. En ervaringen uit het verleden…