Eclipse Cross PHEV – Eind maart leverbaar

Eclipse Cross PHEV – Eind maart leverbaar

14 december 2020 Uit Door Arnold

Momenteel rollen in de Okazaki plant in Aichi de eerste Eclipse Cross PHEV’s voor Europa van de band. Dat betekent dat ze begin volgend jaar op Nederlandse bodem arriveren, en Mitsubishi Nederland verwacht dat medio maart de eerste exemplaren bij de dealers staan. De Mitsubishi Eclipse Cross PHEV neemt daarbij het stokje over van de Outlander PHEV. De hybridetechniek komt grotendeels overeen met die uit de Outlander, maar kreeg wel een fikse upgrade.

Geen gedeelde achterruit meer

De Eclipse Cross PHEV is niet het enige modelnieuws, het exterieur en interieur van Mitsubishi’s midsize SUV werd ook bijgepunt. Dat is het meest zichtbaar aan het vernieuwde Dynamic Shield front, dat in 2017 zijn intrede deed op de Eclipse Cross. De LED-koplampen zijn strakgetrokken en de dagrijverlichting en mistlampen zijn opnieuw ontworpen. De achterklep met gedeelde achterruit is komen te vervallen, de Eclipse Cross heeft nu een enkele achterruit en de horizontale strip tussen de achterlichten is dus ook verdwenen. De wijzigingen aan de achterzijde zijn ingrijpend: de totale lengte groeide met 14 centimeter. Door de gewijzigde kofferklep groeide de kofferruimte met 23 liter. Ook nieuw is de lakkleur (White Diamond) die op de foto’s getoond wordt. Deze lakkleur wordt net als Red Diamond in een speciaal procedé aangebracht. Ook de 18 inch velgen zijn nieuwe voor de Eclipse Cross.

Betere interface, geen touchpad meer

De meest opvallende wijziging in het interieur vinden we op het dashboard. Het infotainment kreeg een smartphone link en de menustructuur en bediening werd volledig herzien. Het scherm staat dichter bij de bestuurder voor een gemakkelijkere bediening. Ook kreeg het systeem twee draaiknoppen om de meest essentiële functies op de tast te kunnen bedienen. Het touchpad verdween van de middentunnel ten gunste van meer bergruimte.

Drie motoren

De PHEV’s van Mitsubishi zijn in de basis EV’s: elke as heeft een eigen elektromotor. Die op de vooras levert 60 kW, op de achteras is dat 70 kW. Op snelwegtempo kan de benzinemotor de vooras via een prise-directe aandrijven, onder ander rijomstandigheden doen de elektromotoren het werk. De accu van 13,8 kWh  is net als bij de Outlander onder de wagenvloer geplaatst. Op een volgeladen accu kan de Eclipse Cross PHEV tot 45 kilometer als EV rijden, met een maximale snelheid van 135 km/u. Boven deze snelheid draait de benzinemotor altijd mee om het meerendeel van de aandrijving op zich te nemen. Meer technische info over de PHEV van Mitsubishi vind je in de test van de Outlander PHEV.

Vehicle to grid, snelladen in 25 minuten tot 80%

De Eclipse Cross PHEV krijgt een 3,7 kW boordlader mee, deze kan in vier uur volledig opgeladen worden (AC). Via de Chademo stekker kan de accu in 25 minuten bij het snellaadstation tot 80% opgeladen worden. Nieuw is dat de Eclipse Cross PHEV ook bidirectioneel kan laden, dus ook aan het net kan terugleveren. Meer specificaties wat betreft uitrusting zijn nog niet bekend, maar we weten wel de vanafprijs: € 37.990 voor de Intense uitvoering. Zodra er meer informatie bekend wordt, lees je het op Carnold.nl