Drie opmerkelijke Japanse concept cars

24 september 2014 Uit Door Arnold

(i.s.m. AutoScout24)

Vrijwel iedere autofabrikant bouwt regelmatig concept cars, studiemodellen van toekomstige auto’s. Helaas worden ze niet tot nauwelijks in productie genomen, omdat ze te vooruitstrevend zijn, te duur, of omdat de bouwer ervan de trends van de toekomst verkeerd heeft ingeschat. Ook de Japanse merken gunnen ons regelmatig een blik in hun toekomst. Dit zijn de meest opmerkelijke Japanse concept-cars:

Infiniti Essence

Infiniti_EssenceInfiniti, het luxemerk van Nissan, presenteerde in 2009 deze schitterende Essence die, mits in productie genomen, het had kunnen opnemen tegen grootheden als de Aston Martin DB9, Jaguar XKR en de Maserati GranTurismo. De hybride motor van 592 pk en het adembenemende design zeggen veel, en veel details hebben ongewijzigd hun weg gevonden naar de productiemodellen. Kijk maar eens goed naar de Q50, de toekomstige Q30 en de net gepresenteerde Q80 Inspiration. Deze laatste is eveneens een concept-car, zij het in een vergevorderd ontwikkelingsstadium. http://www.japanese-concept-cars.com/category/infiniti-concept-cars/

Toyota CS&S

Toyota-CSS-1Met de CS&S (Compact Sports and Speciality) blijkt de fabrikant van de behoudende Prius en Yaris toch nog over een flinke dosis fantasie en creativiteit te beschikken. Jammer alleen dat Toyota het (nog) niet aandurft om deze auto op de markt te brengen. Maar ja, daar zijn niet alle concept cars voor bedoeld. Deze auto werd in 2003 op de beurs van Frankfurt aan het publiek getoond. Het is een hybride roadster met plaats voor vier personen. Vooral het informatiesysteem, dat gebruik maakte van holografische projecties, was zijn tijd enigszins vooruit.

http://www.japanese-concept-cars.com/category/toyota-concept-cars/

Nissan Pivo

Nissan-Pivo2-4-1024x682Dit is echt een grappige concept car, die duidelijk dient als studiemodel naar toekomstige trends en nooit bedoeld was om daadwerkelijk in productie te nemen. De cabine kan 360 graden draaien, waardoor er ook geen achteruitversnelling nodig is. Ook kunnen de wielen 90 graden draaien, waardoor fileparkeren zelfs voor de grootste kluns een makkie wordt. Typisch Japans is de ingebouwde robot die gedurende de rit met de bestuurder “praat”. Geen optie die in Europa op veel enthousiasme kan rekenen. Hier zijn we een stuk nuchterder en kiezen we eerder voor een goedkope gebruikte auto.

http://www.japanese-concept-cars.com/category/nissan-concept-cars/