De mooiste tot nu toe: Infiniti Q60
19 januari 2016Een onverwachte verrassing zoals de Mazda RX Vision en de Lexus LC 500 was het niet, maar de Infiniti Q60 past wel degelijk in het rijtje ‘beeldschone Japanse sportcoupés’. Precies een jaar na de onthulling van de Q60 concept op de NAIAS volgde vorige week de officiële onthulling van de Q60. Een prachtige coupé die, geheel in Infiniti-traditie, gezegend is met een sterk sportief randje. In de zomer staat de Q60 bij de Nederlandse Infiniti-dealers, en Carnold.nl neemt alvast een kijkje in de techniek en de specificaties.In één oogopslag kun je zien dat de Q60 nauw verwant is aan de Q50, maar tegelijkertijd vallen de verschillen tussen de sedan en de coupé ook op. Het front toont de sterkste gelijkenis, maar nagenoeg alle onderdelen zijn anders: de led-koplampen, de grille (met een welving die in de motorkap overloopt), de mistlampen, de luchtinlaten.
In de flanken achter de voorwielen is een functionele luchtuitlaat aangebracht. Hét stylingkenmerk van de Q50, de concave knik in de C-stijl, is bij de Q60 uitgegroeid tot een functioneel onderdeel van de aerodynamica. Daarom zijn de buitenspiegels ook anders gepositioneerd. Bij de Q60 zijn ze op de deur geplaatst, in plaats van in de voorste hoek van het portier / het raam.
Veelbelovende techniek en dito rijprestaties
Kopers van de Q60 kunnen kiezen uit de 2.0 benzine met turbo (211 pk), of de spiksplinternieuwe 3.0 biturbo V6 (400 pk). Met de eerste motoroptie is de Q60 een heerlijke reiswagen, met de tweede optie wordt de Q60 een ‘kleintje GT-R’. De versies met de 3.0 V6 krijgen een actieve grille die opent of sluit afhankelijk van het koelvermogen dat benodigd is. Bij lagere, constante snelheden sluit de grille voor een optimale aerodynamica. De V6 is standaard voorzien van Infiniti’s nieuwe Dynamic Digital Supension, elektronisch geregelde schokdempers waarmee een breed werkbereik voorhanden is: Ultra-sportief als het nodig is, buitengewoon comfortabel waar het kan. Het systeem is via de Drive Mode Selector instelbaar, maar in de reguliere stand is het systeem actief. Dat wil zeggen dat het zelflerend is en zich aanpast op de rij-omstandigheden en het rijgedrag van de bestuurder. De Q60 deelt zijn onderstel met de Q50, de versies zonder Dynamic Digital Suspension hebben nagenoeg dezelfde setup, maar Infiniti heeft de geometrie en fijnafstelling aangepast op het sportievere karakter van de Q60.
Infiniti’s revolutionaire Direct Adaptive Steering is volledig herzien, we kunnen spreken van een 2.0-versie van DAS. Het stuurgevoel en de feedback zijn verregaand verbeterd, en het systeem kan nu door de bestuurder nog verder ingesteld worden op zijn / haar persoonlijke voorkeuren.
Adaptive Shift Control kent de weg, All Wheel Drive ook leverbaar
De Infiniti Q60 wordt geleverd met een zeventraps automatische versnellingsbak die voorzien is van Adaptive Shift Control (ASC). Dit systeem werkt met helling- en versnellingsmeters om topografische veranderingen in de weg (hellingen, heuvels, bochten, dwarskrachten) te herkennen zodat het schakelgedrag van de versnellingsbak daar op afgestemd kan worden. All Wheel Drive is ook leverbaar, het systeem kan het koppel 50/50 verdelen over de voor- en achteras als dat nodig is. Onder normale omstandigheden krijgen de achterwielen de volle 100% van het motorvermogen.
Drie uitrustingsniveaus
De Infiniti Q60 wordt leverbaar in drie uitvoeringen: de Premium, de Premium Tech en de Sport. Standaard staan ze op 19 inch velgen, optioneel is 20 inch leverbaar. Het interieur van de Premium wordt met aluminium panelen afgewerkt, de Premium Tech krijgt ‘blackwood’ houtpanelen mee. De Sport wordt afgewerkt met koolstofvezel panelen, de kunnen optioneel ook in de stoelbekleding verwerkt worden. Infiniti heeft veel werk gemaakt van het zitmeubilair, de stoelen bieden veel zijdelingse ondersteuning, en de wervelkolom wordt extra ondersteund. Dit ontlast de rugspieren waardoor vermoeidheid op lange of intensieve ritten verleden tijd is.
Zodra er meer informatie over uitrusting en prijzen bekend is, lees je het op Carnold.nl!
Technische gegevens
Infiniti Q60 motoren / verbruikscijfers | ||
Motor | 2,0-liter benzinemotor | 3.0-liter V6 benzinemotor |
Cilinderinhoud | 1991cc | 2997cc |
Cilinders | 4 cilinder in lijn | 6 cilinder V |
Kleppen | 16 | 24 |
Vermogen | 211pk @ 5500tpm | 400pk @ 6400tpm |
Max koppel | 350Nm @ 1,500tpm | 475Nm @ 1,600-5,200tpm |
Transmissie | 7-traps automatische versnellingsbak |
Afmetingen | |
Totale lengte (mm) | 4,683 |
Totale breedte (mm) | 1,850 |
Algehele hoogte (mm) | 1,385 |
Wielbasis (mm) | 2,850 |