De eindbalans – Carnold’s keuze voor 2020
31 december 20202020 was als een zakje slechte oliebollen: je hebt er snel genoeg van. Laten we niet te lang stil staan bij wat er beter kon, we kunnen beter kijken naar de dingen die ons in positieve zin zijn bijgebleven. Voor Carnold was het een jaar waarin het gewone werkzame leven na 17 maanden ziekte eindelijk weer kon worden opgepakt, en waarin een flinke handvol leuke testauto’s op de stoep stonden. En op de valreep van het nieuwe jaar kreeg de site een lang verdiende opfrisbeurt – ik hoor graag wat jullie er van vinden. Achter de schermen wordt er nog gesleuteld aan de techniek, de oudere tests lopen niet helemaal in de pas met de nieuwe opmaak, het is work in progress. Wat in elk geval wel is gelukt, is Carnold’s keuze voor 2020 bepalen.
Het testjaar begon met een Skyactiv-X en eindigde met een e-Skyactiv, beide waren het wachten waard wat mij betreft, maar de meest verrassende testauto van dit jaar was de SsangYong Tivoli. Ik was erg benieuwd naar de nieuwe driecilinder downsizemotor die volledig in eigen huis was ontwikkeld, en het moet gezegd: die is bijzonder goed gelukt. Maar de test van de Tivoli was voor mij ook de hernieuwde kennismaking met SsangYong, en mijn eerste test van de Tivoli.
De SsangYong Tivoli is op het eerste gezicht een echte no-nonsense auto, maar wat me tijdens de test al snel opviel is dat de auto ontzettend goed is uitgedacht, en dat alle moderne technieken (infotainment, rijassistenten) bovengemiddeld goed werken en verfijnd zijn. Je merkt dat er veel zorg aan het onderstel en de onderstelafstemming is besteed, samen met de nieuwe 1.2 turbomotor is de Tivoli een verrassend goede reisauto. Tel daar het praktische en ruime interieur bij op, de ruime standaarduitrusting en de lage gebruikskosten, en je hebt een heleboel waar voor je geld. Wat mij betreft verdient de SsangYong Tivoli meer bekendheid op de Nederlandse automarkt. Mede daarom is hij Carnold’s keuze voor 2020.