Autosalon van Genève – Mitsubishi XR-PHEV II en L200
23 maart 2015Mitsubishi heeft op de Autosalon van Genève twee belangrijke modellen onthuld: een conceptcar die voorlopig als XR-PHEV II door het leven gaat, en de nieuwe L200. Die laatste is een belangrijk model voor de wereldmarkt, de eerste is vooral voor ons Europeanen interessant. Een kleine crossover met een geavanceerde plug-in hybride aandrijflijn, daar lusten we in Nederland wel pap van…
Nieuwe L200
Maar laten we bij de L200 beginnen, dit model is een betrouwbare waarde in Mitsubishi’s modelgamma. In Nederland geliefd bij de bouwende ondernemers en mensen die vaak met een zware aanhanger op pad zijn, en elders ter wereld geliefd om zijn vervoer- en terreincapaciteiten. Mitsubishi noemt de L200 een Ultimate sport utility truck, en dat is geen loze marketingpraat. Overdag een gewillige werknemer, ’s avonds een stoere gezinsmobiel. Na een dag werken een sopje erover en je L200 is weer helemaal het heertje. Op het eerste gezicht lijkt de L200 veel op het huidige model, dat komt vooral omdat de kenmerende J-line tussen de cabine en de laadruimte is gebleven. Als je de foto’s van de nieuweling met de nu leverbare L200 vergelijkt, dan zie je de verschillen in één oogopslag.
Mitsubishi heeft nog geen foto’s vrijgegeven van het interieur, maar laat wel weten dat er veel aandacht aan het ontwerp en de uitvoering is besteed: hoogwaardige soft-touch materialen en een fijnere afwerking. Over de aandrijving weten wel al wel het een en ander. De L200 heeft de 4N15 2,4 liter viercilinder diesel onder de motorkap, deze wordt leverbaar in een Low Power en een High Power uitvoering, die respectievelijk 154 en 181 pk leveren. Het koppel bedraagt 380 Nm voor de Low Power versie, zijn sterkere broer levert maar liefst 430 Nm. Het vermogen wordt naar keuze overgebracht via een zestraps handbak of een vijftraps automaat. Mitsubishi’s Super Select 4WD-II aandrijflijn brengt het vermogen naar de wielen.
XR-PHEV-II
De XR-PHEV-II is de voorbode van een nieuwe crossover, mogelijk de opvolger van de ASX. Vanaf de foto is het een beetje lastig te zien, maar het model is niet zo compact als hij in eerste instantie oogt. De vergelijking met compacte crossovers zoals de Mazda CX-3 ligt voor de hand, maar het scheelt echt een klasse. De XR-PHEV-II is bij 4,5 meter lang, 1,89 breed en 1,62 hoog. Het zal de tweede PHEV versie in Mitsubishi’s modelgamma worden, naast de Outlander PHEV.
Mitsubishi heeft nog niet veel inhoudelijke informatie over de auto vrijgegeven, maar licht alvast wel een tipje van de technische sluier op. De aandrijflijn is compleet nieuw ontwikkeld met het oog op een zo laag mogelijke uitstoot. Mitsubishi claimt een CO2-uitstoot van 40 gram per kilometer, waarmee de XR-PHEV-II zich zeker bij de Nederlandse leaserijder in de kijker zal spelen. Het is niet ondenkbaar dat het verkoopsucces van de Outlander PHEV met dit model een vervolg krijgt.
Vermeldenswaardig is het feit dat de XR-PHEV-II primair ontwikkeld is als elektrische auto, de verbrandingsmotor springt bij als de omstandigheden daar om vragen, of wanneer de accu (12 kWh) leegraakt.
[…] CR-Z. Volgens Mitsubishi’s designchef krijgt de Eclipse Cross veel designelementen van de XR-PHEV conceptcar mee die in maart 2015 gepresenteerd werd op dezelfde autosalon. Dat belooft veel goeds! Met de naam […]