Autosalon van Genève – Deel 2
10 maart 2014Mazda presenteerde op de autosalon van Genève de Hazumi, de voorbode van de nieuwe Mazda 2. Eigenlijk kunnen we de onthulling van de Hazumi zien als de voorpremiere van de nieuwe 2, want de auto is zo goed als af. Op detailniveau laat de Hazumi ons nog in het ongewisse, maar hij zal met minieme wijzigingen als productiemodel gepresenteerd worden.
Wel nieuw, maar op de foto’s nog niet zichtbaar, is de nieuwe 1,5 liter SkyActiv-D. Deze kleinere broer van de 2,2 SkyActiv-D zal er voor zorgen dat de Hazumi zijn naam eer aan doet. Hazumi laat zich namelijk vertalen als ‘krachtige sprong’. Hoofontwerper Ryo Yanagisawa verduidelijkt deze opmerkelijke naam: “Het design roept associaties met een dier dat op het punt staat om aan te vallen. Elke spier is aangespannen terwijl hij zich klaarmaakt voor de achtervolging. Hoewel de auto een compact formaat heeft, geeft Kodo hem een uiterlijk dat je niet over het hoofd kan zien en dat boven alles rijplezier uitstraalt“. Zodra er meer nieuws is over de Mazda Hazumi / 2, dan kun je er op Carnold.nl alles over lezen!
Een beetje vreemd, maar wel lekker: De nieuwe Toyota Aygo
De Toyota Aygo is niet helemaal op-en-top een Japanse auto, want hij deelt zijn genen met een paar Franse broertjes, maar omdat de Aygo een buitengewoon belangrijk model voor Toyota is, en vooral omdat ‘ie er zo markant uitziet, zet Carnold.nl ‘m toch even in het zonnetje. Want wees eens heel eerlijk: de nieuwe Aygo is verfrissend anders. Wellicht niet ieders smaak, maar het is een auto die je uit duizenden herkent.
“Fun” is het steekwoord bij de nieuwe Aygo: Fun to drive, fun to have en fun to create. Met dat laatste doelt Toyota op de personaliseringsmogelijkheden van de nieuweling. De carrosseriepanelen zijn makkelijk te vervangen en de markante ‘X’ is in verschillende kleuren te bestellen. Volgens Toyota kun je je Aygo zo tegen een bescheiden prijsje volledig customizen. Ook het interieur kan naar eigen smaak samenstellen, de panelen rondom het stuurwiel, versnellingspook, de luchtopeningen en de middenconsole zijn uitwisselbaar.
In de middenconsole vinden we het x-touch multimediasysteem terug, uiteraard voorzien van een groot aantal handige apps. Het 7-inch scherm is ook voorzien van een achteruitrijdcamera – opvallend in een compacte stadsauto als de Aygo – en een mogelijkheid om het scherm van je mobiele telefoon te kopiëren naar het multimediascherm.
De Aygo wordt geleverd met de 1.0 VVT-i, deze bekende driecilinder levert 69 pk bij 6.000 toeren en 85 Nm koppel bij 2.000 toeren. Voor de Nederlandse markt wordt de Aygo altijd uitgerust met een start-stopsysteem, het normverbruik bedraagt 3,9 liter per 100 kilometer. In juli staat de Aygo bij de Nederlandse dealers, dan weten we ook meer over de prijzen en uitrustingsniveaus.