Autosalon van Genève 2015 – Infiniti
3 maart 2015De opmars van Infiniti zet gestaag voort. Met de introductie van de 2.2d in de Q50 en Q70 heeft Infiniti een paar stevige ijzers in het vuur om de verkopen in Europa, in het bijzonder in Nederland, een boost te geven. Infiniti is in korte tijd Europa-fähig geworden, en met de onthulling van het QX30 studiemodel speelt het merk zich nog meer in de kijker.Net als de Suzuki iK-2 is de QX30 een duidelijke voorbode van wat komen gaat. De QX30 maakt intensief gebruik van de platform- en motorentechniek van alliantiepartner Daimler. Maar elke verwijzing in het design naar zijn Duitse roots zul je vergeefs zoeken, dit is op-en-top een Infiniti. Zelfs als je niet weet hoe je Infiniti spelt kun je zien dat hier de jongste loot van Nissan’s luxe-divisie staat. De concave C-stijl, de geprononceerde lijnen in de flanken, de kenmerkende grille: de QX30 kun je onmogelijk als een product van een ander merk herkennen.
Voor de productieversie zullen de scherpe randjes nog wel wat bijgevijld worden, maar de lijnen van het productiemodel zullen voor 95% overeenkomen met de QX30 concept. Opvallend is de vlakke neus, de voorbumper loopt tamelijk recht naar de zijkant toe, zonder al te veel ‘de hoek’ om te gaan, dit is goed zichtbaar op deze foto:
In het interieur is goed te zien dat de QX30 een maat kleiner is dan zijn grotere broers, de middentunnel en middenconsole zijn rank. Om te voorkomen dat de middenconsole bezaaid is met knoppen, zijn veel knoppen ondergebracht in een touchscreen. Het is niet meer dan logisch om te verwachten dat ook de QX30, net als de Q50 een touchscreen op de middenconsole krijgt.
De detaillering van de het interieur van de productieversie zal ongetwijfeld nog stevig bijgepunt worden, maar wat Carnold betreft mag de paarse sfeerverlichting blijven. Of de paarse achtergrondverlichting van het embleem in de grille blijft, moet nog blijken. De Nederlandse wetgeving zal hier ongetwijfeld veel moeite mee hebben.
Over het motorenaanbod is ook al iets bekend, de QX30 concept wordt aangedreven door een tweeliter turbo-benzinemotor, in combinatie met de bekende zeventraps automaat. Die automatische versnellingsbak is optioneel, een zestraps handbak is standaard. De tweede motor die beschikbaar is voor de QX30 is de bekende 1.5 dCi die we kennen uit diverse Nissans.
Twee belangrijke modellen voor Infiniti, gebroederlijk op de beursvloer in Genève: