Autosalon van Genève – Mazda CX-5, CX-3 en 2

Autosalon van Genève – Mazda CX-5, CX-3 en 2

7 maart 2017 Uit Door Arnold

mazda_cx-5_2017_5De Autosalon van Genève is in volle gang en de Japanse automerken presenteren daar veel belangrijk nieuws. We trappen af met Mazda, daar wordt de nieuwe CX-5 gepresenteerd en toont Mazda de vernieuwde CX-3 en Mazda2. Belangrijkste nieuwsfeit: de Mazda CX-5 is per juni leverbaar vanaf € 30.990.

Mazda CX-5

De Mazda CX-5 heeft een zeer succesvolle voorganger, het uitgaande model werd in meer dan 120 landen verkocht en wereldwijd zijn er ruim 1,5 miljoen exemplaren verkocht. De nieuwe CX-5 borduurt designtechnisch voort op zijn voorganger, maar gelijktijdig zijn de uiterlijke verschillen groot. De nieuweling is iets (5 millimeter) korter en ruim 3,5 centimeter lager. De spoorbreedte achter groeide met 5 millimeter. Dit alles resulteert in een stoere, zelfverzekerde uitstraling, maar het draagt ook bij een (nog beter) rijgedrag en rijdynamiek. Jinba Ittai voor alles bij Mazda. Voorlopig levert Mazda de nieuwe CX-5 in 10 carrosseriekleuren, waaronder de drielaags Soul Red en Machine Grey.

mazda_cx-5_2017_8

In het interieur is het ook Jinba Ittai wat de klok staat: de bestuurder en de eenheid met de auto staan centraal. Niet minder belangrijk is het design, de ergonomie en de zeer hoge afwerkingsgraad die Mazda heeft bereikt. Prachtige materialen en een hoge bouwkwaliteit stralen je tegemoet.

mazda_cx-5_2017_6

De Mazda CX-5 wordt leverbaar met de 2.0 SkyActiv-G benzinemotor en de 2.2 SkyActiv-D dieselmotor. De SkyActiv-G heeft een vermogen van 121 kW (165 pk) en een koppel 210 Nm. De SkyActiv-D is leverbaar in twee vermogensvarianten: 110 kW (150 pk) en 129 kW (175 pk). Het koppel voor de motoren is respectievelijk 380 en 420 Newtonmeter. De SkyActiv-D maakt gebruikt van geavanceerde technieken, onder andere in de zuigerpen, om het motorgeluid zoveel mogelijk in te perken. De transmissie geschiedt naar keuze door een nieuwe zestraps SkActiv-Drive automaat of een handgeschakelde SkyActiv-MT handbak.

Mazda CX-3 en Mazda2

De Mazda CX-3 heeft stevige voet aan de grond in Europa, en Mazda heeft de CX-3 voor modeljaar 2017 opgefrist. Het belangrijkste nieuws in de introductie van de G-Vectoring Control die het stuur- en rijgedrag in bochten naar een hoger plan tilt. Ook de CX-3 SkyActiv-D profiteert van de technieken die de dieselmotor nog stiller maken, bovendien krijgen alle versies een verbeterde geluidsisolatie.

Mazda_Geneve_2017_3

Het interieur is door Mazda onder de loep genomen en daar vonden de ingenieurs nog ruimte voor verbetering. In de eerste plaats werden de displays en MZD-Connect vernieuwd. Meer contrast, een grotere kijkhoek en een andere lay-out zorgen voor een betere afleesbaarheid. Het Active Driving Display (Head-up) is nu full colour en heeft dezelfde verbeteringen als de overige displays ondergaan.

Mazda_Geneve_2017_1

Het nieuwe stuurwiel springt meteen in het oog: het is gemaakt van hoogwaardiger materialen en de knoppen kregen een nieuwe indeling, hierdoor is de bediening makkelijker en logischer. Ook de elektrische verstelling van de bestuurdersstoel werd uitgebreid, en de geheugenfunctie slaat ook de instellingen van het Active Driving Display op. Hierdoor heb je altijd de juiste instellingen voor de ideale kijkhoek na het verstellen van de stoel.

Mazda_Geneve_2017_2

Het aantal veiligheidssystemen in het Mazda i-Activsense systeem zijn uitgebreid en verbeterd. De Infraroodlaser van het Advanced SmartCity Brake Support is vervangen door een frontcamera die ook voetgangers waarneemt. Ook het snelheidsbereik waarin het systeem actief is, werd verhoogd, van 30 tot 80(!) kilometer per uur. Smart Brake Support werkt nu over een groter snelheidsbereik, dat werd verhoogd van 145 tot 160 kilometer per uur.

Mazda2

De Mazda2 is zonder twijfel een van de fijnst rijdende auto’s in het B-segment, en door de technische wijzigingen die Mazda heeft doorgevoerd kon de 2 wel eens dé fijnst rijdende B-segmenter worden. Allereerst profiteert de Mazda2 ook van de technische updates die het i-Activsense systeem voor de CX-3 ondergaat. Ook de 2 krijgt een nieuwe frontcamera op de plek van de infraroodlaser.

Mazda_Geneve_2017_5

Net als de CX-3 krijgt de Mazda2 de beschikking over G-Vectoring Control, maar Mazda heeft ook het onderstel aangepast. De wielophanging en de stuurinrichting zijn onder handen genomen, dit resulteert in een hoger comfort en nog meer stabiliteit. Daarvoor zijn de lagerbussen, taatslagers en draagarmrubbers allemaal nieuw ontworpen. Ook kreeg de 2 verbeterde geluidsisolatie. Tegen het schutbord en in de motorruimte zijn nieuwe dempingsmatten geplaatst, en de resonerende ruimtes in de kofferbak en de achterste wielkasten krijgen ook nieuwe geluidsdemping. De geluidswerende voorruit die de dieselmodellen hadden, wordt nu ook toegepast op de benzine-versies.

Mazda_Geneve_2017_4

Het interieur werd eveneens onder handen genomen: net als bij de CX-3 zijn alle displays opgewaardeerd en heeft de klant nu de keuze uit nieuwe bekledingsstoffen en -kleuren. Alle interieurupgrades die van toepassing zijn op de CX-3 (displays, stuurwiel) gelden ook voor de 2. Een kleine, maar zeer zinvolle, aanvulling is de plaatsing van uitstroomopeningen onder de voorstoelen waardoor de achterpassagiers sneller warme voeten krijgen. De vernieuwde Mazda2 is te herkennen aan de haaienvin-antenne en aan de nieuwe lakkleuren. Nieuw voor de 2 zijn de kleuren Machine Grey, Eternal Blue en Deep Crimson. Deze laatste kleur is een prachtige rode lak die speciaal voor de Mazda2 is ontwikkeld.