SsangYong Tivoli 1.2 T-GDI

Begin dit jaar introduceerde SsangYong een compleet nieuwe downsizemotor voor de Tivoli. Deze 1.2 T-GDI is compleet in eigen beheer ontwikkeld en moet de Tivoli aan een groter marktaandeel in Europa helpen. Deze test is niet alleen een kennismaking met de nieuwe motor, maar ook met de vernieuwde Tivoli, die vorig jaar een fikse update kreeg.

 

SsangYong kennen we in Nederland van de markante SUV’s zoals de Musso, Actyon en Korando. De Musso was een SUV Avant la lettre, tegenwoordig heeft welk merk er een. En de Actyon is achteraf ook een trendsetter gebleken, 15 jaar voordat de Duitse Drie met een coupé-SUV op de markt kwamen. De roots van SsangYong gaan terug tot 1954, waarmee het de oudste van de Zuid-Koreaanse autofabrikanten is. In dat jaar ging Ha Dong-hwan Motor Workshop van start, dat in 1963 fuseerde met Dongbang motor. Een jaar later ging het nieuw gevormde Dongbang Motor Co. Jeeps, bussen en trucks voor het Amerikaanse leger bouwen. Daarmee werd de kiem gelegd voor een jarenlange ervaring met het bouwen van 4×4’s en zwaardere voertuigen. In 1986 werd het bedrijf overgenomen door de SsangYong Group en sindsdien wordt ook die merknaam gevoerd. SsangYong betekent letterlijk ‘Dubbele draak’. Zo mythologisch als de merknaam is de typenaam Tivoli niet, toch zit er een gedachte achter. Als je het achterstevoren leest, krijg je I lov(e) It. Zo’n zelfde geintje haalde SsangYong eerder al uit met de Korando, dat zoveel betekent als ‘Koreans can do’. Is de Tivoli ook een auto om van te houden? Let’s find out…

Een compleet eigen downsizemotor

De Tivoli is het eerste model van Ssang Yong dat onder beheer van Mahindra & Mahindra is ontwikkeld. Het Indiase conglomeraat nam in 2010 een meerderheidsbelang in SsangYong. In 2015 werd de Tivoli geïntroduceerd, en het was het eerste model dat zich nadrukkelijk op de westerse consument richtte qua vormgeving, veiligheid en rijeigenschappen. De motoren werden ontwikkeld door het Oostenrijkse AVL. De nieuwe 1.2 T-GDI echter, is geheel door Mahindra ontwikkeld en gebouwd. De 1.2 is de kleinste van drie motoren (naast een 1.5 en 2.0) uit de mStallion motorenfamilie. Het blok levert een gezonde 128 pk en 230 Newtonmeter aan koppel, maar bovenal lagere verbruiks- en emissiecijfers, en dat drukt de BPM toeslag op de Tivoli waardoor de aanschafprijs een stuk vriendelijker wordt. De importeur heeft er – begrijpelijkerwijs – voor gekozen om de 1.2 niet met alle uitrustingsniveaus te homologeren, dat is gezien de verkoopaantallen in Nederland (nog) niet reëel. De Tivoli 1.2 T-GDI is leverbaar vanaf € 22.750 voor de Crystal, de Amber staat voor € 26.750 op de prijslijst, de Quartz (de testauto) kost € 28.250. De 1.2 is uitsluitend leverbaar met een handgeschakelde zesbak, die van Hyundai afkomstig is.

Uitpuilende veiligheidsuitrusting

In de online brochure kun je precies nalezen wat de uitrustingsniveaus bieden, maar ik wil de belangrijkste punten er even snel uitlichten. Naast alle actieve- en passieve veiligheidsvoorzieningen (ABS, ESP, Noodremsysteem, 7 airbags) krijgt elke Tivoli een rijstrookassistent, verkeersbordherkenning, afdaalregeling, vermoeidheidsdetectie en koprolpreventie. De veiligheidsuitrusting is dus prima op orde. Airco en afstandsbediende deurvergrendeling, samen met een audiosysteem, zijn op de instapper Crystal wel optioneel voor € 1.200. Kies je voor de Amber, dan is de airco standaard, krijg je lichtmetalen velgen, parkeersensoren achter, achteruitrijdcamera, maar ook een infotainmentsysteem met Apple Car Play en Android Auto. De testauto heeft het uitrustingsniveau Quartz en heeft een 9.2 inch infotainmentsysteem met TomTom navigatie, licht- en regensensor, en elektrische stoelverwarming. De Dandy Blue lak (een chique kleur moet ik zeggen) kost € 400.

Fijne kilometervreter

Mijn eerste rit met de Tivoli 1.2 T-GDI voert over 200 kilometer snelweg en de nieuwe motorisering heeft me daarbij prettig verrast. Binnen de eerste 5 kilometers heb je de motorkarakteristiek doorgrond: na het opschakelen heeft de turbo een halve seconde nodig om op te spoelen, maar daarna heb je nagenoeg het volledige koppel op afroep direct beschikbaar. De motor is goed stil en heeft een prettig geluid bij (stevig) optrekken. Wat mij met name goed bevallen is, is het acceleratievermogen bij het invoegen en het inhalen. Tussen 1.500 en 3.000 toeren komt de Tivoli erg vlot van zijn plek, eigenlijk is deze instapmotor meer dan adequaat voor het voertuiggewicht van 1.245 kilo, ik heb geen moment verlegen gezeten om meer vermogen. De versnellingsbakverhoudingen zijn goed gekozen bij de vermogen- en koppelkromme. De zesde versnelling is een echte overdrive. Op constante snelheid is de 6 vanaf 90 kilometer per uur bruikbaar, voor een inhaalactie tussen de 80 en 120 kilometer per uur is het wel aan te raden om even naar de 5 of misschien 4 terug te schakelen. De versnellingspook vergt af en toe wel een stevige hand, zeker bij het schakelen naar de 5 en 6, maar gedurende de testweek werd de bak een stuk beter te bedienen. Mijn vermoeden is dat deze wat inloopkilometers nodig had.

Veilig en vertrouwd: volwassen weggedrag

De nieuwe 1.2 T-GDI is dus een prettige aandrijflijn, maar een tweede punt waarvoor de Tivoli (ongeacht de motorisering) lof verdient, is de rust in de auto. Het onderstel is stevig gedempt, maar ook ontzettend stil. Tel daarbij op dat de carrosserie nauwelijks windgeruis veroorzaakt, de motor op kruissnelheid nagenoeg onhoorbaar en trillingsvrij is, en je hebt een auto waarmee het heerlijk kilometervreten is. SsangYong heeft echt werk gemaakt van de onderstelafstemming. Zoals gezegd is de demping stevig, maar er is een mooie balans tussen koperspubliek (het is een puike gezinsauto met veel ruimte) en de motorkarakteristiek (aangenaam vlot) gevonden. De veiligheidsreserves van het onderstel zijn groot. Bij een onverwachte uitwijkactie op snelheid zal de Tivoli geen gekke dingen doen, de koets maakt weinig rolbewegingen en de achteras houdt de auto goed beheersbaar. Het is enerzijds een veilige en zeer verantwoorde gezinsauto, maar als papa eens op een leuk stuurweggetje terechtkomt, dan kan hij zich ook prima vermaken. De Tivoli heeft een variabele stuurbekrachtiging, je kunt kiezen tussen Normal en Sport. Het verschil merk je zeker, maar het is niet heel groot. Na elke start springt de instelling terug naar Normal. Over sturen en weggedrag gesproken: de 1.2 T-GDI krijgt een iets eenvoudiger achteras mee (de 1.5 en de 1.6 diesel hebben een multilink achteras), en het uitrustingsniveau Quartz heeft geen diepteverstelling op het stuurwiel. Toch heb ik achter het stuur een prima zithouding kunnen vinden, en de starre achteras heeft geen enkel moment tot beperkt rijplezier geleid.

De standaard rijbaanassistent werkt heel prettig, het systeem slaagt er op de snelweg in om de auto mooi te centreren in de rijstrook en ik heb gedurende de testweek geen moment aanleiding gehad om te corrigeren. In combinatie met de rechtuitstabiliteit en de lage geluidsdruk in het interieur leidt de Lane Assist tot een hoger comfort. Maar wat voor alle andere merken geldt, geldt ook voor SsangYong: de ratjetoe aan wegbelijningen in Nederland zorgen ervoor dat de Lane Assist op buitenwegen de verkeerde plaats op de weg zoekt, zeker als de middenbelijning ontbreekt. Ons land is hierin kennelijk uniek, en het maakt rijbaanassistenten dan tot vervelende bemoeials. SsangYong heeft er gelukkig voor gekozen om de schakelaar voor de Lane Assist blindelings vindbaar te maken, direct links achter het stuurwiel.

Aansprekend design

Het leuke van het merk SsangYong is dat het relatief onbekend is, en dat juist de positieve opmerkingen over de auto uit onverwachte hoek komen. Bij het tankstation, bij de supermarkt of gewoon op een parkeerplek onderweg kreeg de Tivoli spontaan positieve opmerkingen, zeker door zijn mooie diepblauwe lakkleur. De markante daklijn en de zwarte A-stijlen maken het silhouet van de Tivoli zeer herkenbaar, maar ook zijn nieuwe snoet en voorbumper zien er goed uit. De achterzijde is nog wel het meest markant, en tegelijkertijd erg praktisch: de achterlichten zijn smal en de kofferklep is erg breed, dat maakt het beladen van de auto gemakkelijk. De kofferbak is voorzien van een dubbele vloer, zodat je bij het uitladen (en inladen) geen hoge tildrempel hebt. De rechte daklijn en de relatief rechte deuren zorgen ervoor dat de Tivoli erg gemakkelijk te beladen is. Mensen die even in de Tivoli gingen zitten – of meerijden – waren allemaal te spreken over de rationele eigenschappen van het interieur: goede stoelen, overzichtelijk dashboard en de ruimte in de hoogte en breedte. Voor een B-segmenter is de Tivoli dan ook een erg ruime auto, met name de ruimte achterin is erg goed. Het infotainmentsysteem is voorzien van een fiks 9,2 inch beeldscherm, zeker als je de navigatie gebruikt is dat grote scherm een verademing. Bovendien worden de navigatie-instructies ook getoond op het scherm tussen de meters.

Degelijk wat de klok slaat

Als we de Tivoli door een technische bril bekijken en ons concentreren op de bouwkwaliteit, dan valt de auto nergens door de mand. Dat mag je ook verwachten van een fabrikant die al 66 jaar auto’s bouwt, maar de bouwkwaliteit van de carrosserie is beter dan menig Europees merk. De Tivoli heeft uiterst solide hang- en sluitwerk, de carrosserienaden zijn niets ruimer dan strikt nodig is en de kwaliteit van het lakwerk is hoogstaand. Een mooi voorbeeld vind ik de kofferbakgreep. In plaats van een inkeping in de binnenbekleding van het kofferdeksel heeft SsangYong een handgreep gemonteerd die substantieel aanvoelt. In het interieur maakt SsangYong gebruik van no-nonsense kunststoffen, solide en volledig kraak, piep en rammelvrij. Elk bedieningselement (stuurwielstengels, soft touch knoppen, de handremhendel), de stoelbekleding, de geruisloze werking van de elektrische ramen – aan alles voel je dat er niet op bezuinigd is. Het is simpelweg oersolide.

De SsangYong Tivoli heeft alle eigenschappen om potten te breken op de Nederlandse, Belgische en Duitse markt. Iedereen die in het B-segment winkelt en op zoek is naar een compacte crossover zou eens moeten proefrijden met de Tivoli. Op het gebied van ruimte, rijcomfort en uitrusting is het een bovengemiddeld goede auto. De nieuwe 1.2 T-GDI is niet alleen sterk en stil, maar ook goed zuinig. In de testweek waarin de gemiddelde temperatuur overdag niet onder de 30 graden kwam, wist de 1.2 T-GDI een verbruik te halen van 1:16,5. Onder gunstiger omstandigheden is 1 op 17 zeker haalbaar. Ja, Carnold mag ‘m wel, die Tivoli. I lov it!

23 item(s) « 23 van 23 »

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.