Splinternieuwe biturbo V6 en updates voor de Infiniti Q50

2015 is een belangrijk jaar voor Infiniti op de Europese markt, na de nieuwe Q30 en Q70 onthult het merk op de valreep een splinternieuwe motor die zijn opwachting maakt in de Q50. Deze nieuwe biturbo V6 draagt de motorcode VR30, een echt Nissan-Infiniti blok, tot grote vreugde van Carnold. Het blijft overigens niet bij een nieuwe motor, want de Q50 is voor modeljaar 2016 ingrijpend bijgepunt.

Tweede generatie DAS

Infiniti heeft het uiterlijk van de Q50 ongemoeid gelaten, het belangrijke nieuws is allemaal onder het plaatwerk te vinden. Hèt technische huzarenstukje van de Q50 was de Dynamic Adaptive Steering, een revolutie in stuurtechniek. De doorsnee Infiniti-rijder (voor zover je die doorsnee kunt noemen) is niet huiverig voor vernieuwende techniek, maar DAS is voor overstappers vanuit een ‘vreemd’ merk wellicht een stap te ver. Vanaf modeljaar 2016 is de Q50 voorzien van de tweede generatie DAS, het systeem is volledig onder handen genomen. Het belangrijkste doel daarbij was het verkrijgen van een stuurgevoel (feedback) dat dat van conventionele systemen benadert. De bestuurder kan met de tweede generatie DAS de besturing nog meer naar persoonlijke smaak instellen. De mate van bekrachtiging en de feedback kan volledig ingesteld worden.

Infiniti_Q50_2016_1Dynamic Digital Suspension voor de 3.0 V6 Sport

De Q50 Sport met de nieuwe 3.0 biturbo V6 is voorzien Dynamic Digital Suspension, daarmee is de Q50 de eerste Infiniti die met elektronisch geregelde schokdempers wordt uitgerust. Dit systeem verbetert het rijgedrag en de handling van de Q50 over de gehele linie. De regeling is volautomatisch en adaptief, in de normale modus is het comfort van de Q50 Sport hoger dan in de versies zonder DDS. Zodra de rijstijl opschuift naar de sportieve kant zal het systeem de demping aanpassen waardoor de Q50 veel lichtvoetiger en agieler wordt. De bestuurder kan de DDS ook naar eigen smaak instellen. Tijdens het betere bochtenwerk zal het systeem de demping voortdurend aanpassen om de carrosserie zo vlak mogelijk te houden.

Volledig nieuw: de VR30

De nieuwe biturbo V6 is het paradepaardje van Nissan’s motorafdeling, het is de meest geavanceerde motor die binnen het Nissan / Infiniti-concern leverbaar is. De Q50 is het eerste model dat dit nieuwe blok onder de kap krijgt, later krijgen ook andere Infiniti’s dit blok. De Q60 is hoogstwaarschijnlijk het tweede model dat 3.0 V6 krijgt.

Infiniti_Nissan_VR30_2De nieuwe V6 wordt leverbaar in twee vemogensvarianten: 300 en 400 pk. De 300 pk vervangt de 3.7 VQ37VHR die we kennen uit de Infiniti G37 en Nissan 370Z. Het uitgaande blok leverde 320 pk en 360 Nm, de nieuwe VR levert 400 Nm tussen de 1.600 en 5.200 toeren. Het vermogen van 300 pk / 224 kW wordt geleverd bij 6.400 toeren. Overigens wordt de 300 pk versie niet leverbaar in Europa, ‘wij’ krijgen de volle mep: 400 pk. Dat vermogen wordt afgegeven bij 6.400, het koppel bedraagt 475 Nm tussen de 1.600 en 5.200 toeren. De 400 pk versie beschikt over twee waterpompen om het hoofd bij vollast koel te houden, de 300 pk versie heeft één waterpomp. Binnenkort neemt Carnold.nl de nieuwe VR30 grondig onder de loep.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *