Rijtest SsangYong Korando 1.6 e-XDI Sapphire

Zeshonderd kilometer voor de boeg, twee autowissels, en buiten is het 35 graden of warmer. Nederland van noord naar zuid en van west naar oost. En toch kom ik aan het eind van de dag frisser thuis dan ik negen uur daarvoor de deur uitstapte. Hoe dat kan? De laatste etappe van 200 kilometer reed ik in de SsangYong Korando Sapphire. Met de beste uitvinding tegen afmattende, zomerse autoritten: stoelventilatie. Het was het begin van een fijne testweek.

 

De modelnaam Korando is al sinds 1983 in gebruik, een van SsangYong’s moederbedrijven bouwde de Dong-A Korando. Het model werd als Asia Rocsta op de Europese markt verkocht. In Nederland maakten we in 1996 kennis met de Ssang Yong Korando, een retro-look mini-SUV met sterke 4×4 trekken. Het is dit model dat een bescheiden doorbraak voor SsangYong in Nederland bewerkstelligde, in de testweek werd bij het lezen van de modelnaam op de testauto vaak ‘Oh, dat Jeepje’ in herinnering geroepen. Inderdaad, dat Jeepje met een in licentie gebouwde Mercedes motor. Het model verdween in 2006, maar in 2010 introduceerde SsangYong een geheel nieuwe Korando dat vorig jaar door het huidige model werd opgevolgd. Interessant weetje: Korando is de langst bestaande modelnaam van een Koreaanse autofabrikant.

Familiegezicht

‘Het is dezelfde auto, maar dan in het rood’ zegt een familielid bij het zien van de Korando. Maar nee, het is niet dezelfde auto als de Tivoli die ik hiervoor reed, en ja, de overeenkomsten in het design zijn er zeker. En dat is een goed teken. De grille en koplampen van de Korando en Tivoli hebben zeker een herkenbaar familiegezicht, maar ook de vlakke raamlijn aan de bovenzijde van de portieren is een mooi en kenmerkend onderdeel van het ontwerp. De Korando is een midsize SUV die je qua positionering en maatvoering kunt vergelijken met de Qashqai, ASX en Eclipse Cross. De Korando lijkt minder hoog te zijn, en dit komt vooral door die rechte daklijn, die de auto optisch lager maakt, maar ook een stuk vlotter. De raamloze en brede C-stijl zien we tegenwoordig bij meer modellen, maar de Tivoli was echt een van de eersten met dit designkenmerk. De fraaie 19 inch velgen zijn leverbaar als optie (ook op de Onyx, een uitvoeringsniveau lager). De geteste auto is gespoten in Cherry Red, een prachtig mooie, maar vooral chique lakkleur. De led koplampen en achterlichten en de chroomaccenten tekenen mooi af tegen de carrosserielijnen. Geen overkill, maar ingetogen en smaakvol. Led achterlichten zijn standaard op de Korando, led koplampen zijn alleen leverbaar op de Sapphire – het hoogste uitrustingsniveau. Ze geven de Korando een mooie high tech uitstraling. Dit geldt ook voor de led mistlampen, die zijn vanaf de Quartz standaard. De mistlampen bestaan elk uit drie segmenten die ook daadwerkelijk alle drie een eigen led-lamp hebben. Het moge duidelijk zijn dat de complete led-verlichting aan de voorzijde geweldig goed zicht in het donker biedt.

Prachtig interieur

Het interieur van de Korando is prachtig ontworpen en gebouwd. Het infotainmentsysteem is gelijk aan dat van de Tivoli, met dit verschil dat er een aantal extra opties in zit, bijvoorbeeld om de sfeerverlichting in te stellen. Het dashboardpaneel voor de passagier en de deurpanelen zijn voorzien van hele fraaie oneindige spiegels waarvan de verlichtingskleur ingesteld worden. Het is hetzelfde effect als de Lexus LC in de achterlichten heeft, met dit verschil dat je er in de Korando als bestuurder ook plezier van hebt. Vanaf de Onyx krijgt de Korando een digitaal instrumentarium mee, met ontelbare weergavemogelijkheden. Het scherm heeft een hoog oplossend vermogen en een prachtige, heldere weergave. Het verschil tussen controlelampjes in het beeldscherm en de echte waarschuwingslampjes (die op grond van regelgeving ook als fysieke lampjes uitgevoerd moeten worden) is niet zichtbaar. Je kunt ook het centrale scherm kopiëren naar het instrumentarium zodat je de navigatie-instructies voor je neus ziet. Zet je het centrale scherm uit, dan krijg je ook een zwart scherm voor je neus, met alleen een snelheidsweergave. Bij nachtritten is zo’n ‘black panel’ erg fijn.

Het interieur van de Korando is een prettige plek om te verblijven. Ongeacht de uitvoering zit je in een ruime passagierscabine met goed uitzicht rondom. SsangYong monteert een paar goede buitenspiegels op de Korando waardoor het zicht langszij prima is. Je hoeft niet bang te zijn dat je door de brede c-stijlen overzicht mist, dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de buitenspiegels. Het tweede uitrustingsniveau (Amber) biedt al parkeersensoren en een achteruitrijdcamera. Voor de precieze inhoud van alle uitrustingsniveaus en de prijzen verwijs ik naar de online brochure van SsangYong.

Uitermate comfortabele stoelen

SsangYong heeft er wijselijk voor gekozen om primaire bedieningselementen, zoals de volumeknop en de bediening van de kachel, als fysieke knoppen uit te voeren. De functies die in het infotainment zijn opgenomen zijn logisch gerubriceerd en snel te vinden. Een goede zitpositie is voor iedereen te vinden dankzij de puike en ruime stoelen. Naar mijn mening zijn dit de beste stoelen die je in dit segment kunt vinden. Ze zijn instelbaar over een groot bereik (in de Sapphire zijn beide stoelen elektrisch verstelbaar) en voorzien van zachte vulling. Sterker nog, als een van de weinige fabrikanten gebruikt SsangYong gewatteerde stoelen, daardoor krijg je Lexus-comfort voor je zitvlak en rug, terwijl de prijs aanzienlijk vriendelijker is. Tel daar de stoelventilatie en –verwarming bij op, en lijf en leden rijden het hele jaar door in zalvend comfort.

Het zal je wellicht opgevallen zijn dat de testauto op grijs kenteken staat. Achter de voorstoelen is een scheidingswand gemonteerd en de zijruit van de linker achterdeur is – conform wetgeving – geblindeerd en niet te openen. SsangYong is in Nederland sterk vertegenwoordigd onder grijskenteken rijders en daarom wordt de Korando ook in die uitvoering geleverd. De geteste uitvoering kost op geel kenteken ruim €21.200 meer, maar dan stuurt Wopke Hoekstra je wel elk jaar een verjaardagskaart. Voor de goede orde: de Korando 1.6 e-XDI Sapphire kost in de geteste uitvoering € 34.198, op geel kenteken is dat € 55.690.

Kalmerend effect

Hoe rijdt de Korando eigenlijk? In één woord: uitermate comfortabel. De 1.6 diesel levert 136 pk en 320 Newtonmeter aan koppel. Het maximale koppel is voorhanden tussen 1.500 en 2.500 toeren, de automaatbak benut dat koppel volop en houdt het toerental zoveel mogelijk in dat gebied. Het effect is dat de Korando soepel van zijn plek komt en als het moet behoorlijk vlot ook. Maar de algehele karakteristiek van de aandrijflijn en het onderstel zorgt ervoor dat de Korando een kalmerend effect op je rijstijl heeft, het is een heerlijke reisauto – ongeacht je op grijs of geel kenteken rijdt. Tuurlijk, de Korando gaat zonder moeite vlot de bocht om, en schiet vlot om langzamere voorgangers heen. De motor is sterk zat, het onderstel capabel – de grenzen van gripverlies liggen ver weg – waardoor de veiligheidsmarges zeer ruim zijn.

Geavanceerde rijassistenten

De Sapphire wordt uitgerust met geavanceerde rij-assistenten die uitblinken door hun subtiele werking. De adaptieve cruise control reageert mooi vloeiend op versnellings- en vertagingsacties van voorliggers, ook bij filerijden. Uiteraard is de Korando voorzien van een hele reeks radars die de rij-assistenten voorzien van informatie over de toestand van de wereld rondom de auto. Echter, bij stilstand zijn deze systemen ook actief en grijpen ze zelfs in als een passagier uitstapt terwijl er verkeer nadert. Denk maar eens aan een kindje dat uitstapt terwijl er aan die zijde een auto nadert. De Korando grijpt dan in en voorkomt dat de deur geopend kan worden. Buitengewoon zinvol en veilig. Er is ook een kritische noot over de Emergency Lane Keep (ELK) van de Korando. Dit systeem bewaakt de positie van de auto ten opzichte van te wegkant / vluchtstrook. Als je deze te dicht nadert, dan stuurt de auto weg van de wegkant, zelfs als alle andere rijassistenten (Lane Keep, Intelligente Cruise) uitgeschakeld zijn. Op smalle wegen met brede tegenliggers moet je soms op de wegrand rijden en dan is zo’n ingreep ongewenst. Je kunt het systeem via het menu in het instrumentarium redelijk simpel uitschakelen, maar bij elke start wordt de ELK opnieuw ingeschakeld. Het zou mooi zijn als dat met een update verholpen kan worden.

Aan het einde van de testweek heb ik de Korando met frisse tegenzin weer ingeleverd bij de sympathieke dealer in Haaksbergen. De SsangYong Korando is een geweldig goede auto die de concurrenten van Nissan, Mitsubishi, Mazda, Hyundai en Kia met gemak weerwoord biedt. Ook in lagere uitrustingsniveaus is het een fraaie en aantrekkelijke auto. De Crystal (€ 33.400) is ontzettend compleet uitgerust, de Amber (€ 37.250) voegt daar infotainment met CarPlay / Android Auto aan toe, lichtmetalen velgen, parkeersensoren, achteruitrijcamera en stoelverwarming. Wat mij betreft is dit dé aanrader van de Korando modelserie. Ben je zoekende in dit segment? Ga gewoon eens proefrijden in een Korando, en laat je verrassen!

14 item(s) « 2 van 14 »

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.