Nissan toont interieur nieuwe Qashqai
7 december 2020De derde generatie Nissan Qashqai is klaar voor zijn onthulling en Nissan laat stukje bij beetje delen van de nieuweling zien. Vandaag kregen we een blik onder het kleed, in de vorm van detailfoto’s van het interieur. Geheel in de trend van vandaag gaat het dashboard digitaal en connected, en de interieurmaterialen gaan op chique.
De Qashqai is zonder twijfel het grootste verkoopsucces ooit voor Nissan in Europa, dat zorgt voor dikke zwarte cijfers in de kasboeken, maar het heeft ook onverwachte voordelen. Als een van de best verkochte modellen in de automarkt levert de Qashqai ook een schat aan gebruikersinformatie op. Nissan heeft de vragen / opmerkingen / klachten van honderdduizenden berijders ter harte genomen bij het ontwerpen van de derde generatie Qashqai. En dat zien we dus ook terug in het interieur.
Qashqai-rijders willen een rijke en hoogwaardige beleving, elders ook wel premium genoemd. Daarnaast maken nieuwe high-tech snufjes hun opwachting, niet alleen in de vorm van een trits beeldschermen, maar vooral door connected technologiën. Nissan introduceert een nieuw soort nappaleder voor het meubilair, dat heerlijk zacht is een weelderige ambience creëert.Naar verluidt kost de productie van dit leer maar liefst 25 dagen. In de topversies krijgen de lederen stoelen een ruitpatroon dat per stoel een uur borduurwerk kost. Naar wens kunnen de stoelen ook met een massagefunctie uitgerust worden.
De Nissan Intelligent-Mobility technologie is een stuk geavanceerder dan in de huidige versie, maar Nissan heeft er (wijselijk) voor gekozen om niet alle functies achter touchscreenmenu’s te stoppen. Cruciale functies, zoals de verwarming, worden met fysieke toetsen bediend. Alle fysieke knoppen zijn door een kritisch comité beoordeeld, de haptische feedback, het gewicht, het geluid, het gevoel zijn allemaal verbeterd.
Nissan licht de nieuw ontworpen keuzehendel voor de automatische versnellingsbak er uit in het persbericht, deze moet intuïtief te bedienen zijn en heeft een ingebouwde schakelaar voor de parkeerstand.
De integratie van smartphones en andere smartapparaten gaat moeiteloos. Er is wifi aan boord voor maar liefst zeven apparaten. Het systeem is volledig compatible met Apple CarPlay en Android Auto, het geheel wordt bediend met een groot 9 inch breedbeeldscherm centraal op het dashboard. Via de Nissan Connect app kan de bestuurder diverse functies van de Qashqai bedienen en uitlezen. Hierbij kun je denken aan het op afstand vergrendelen van de deuren, de verlichting in- of uitschakelen. Ook kun je voertuigrapporten opvragen en de rijprestaties monitoren.
Het instrumentencluster bestaat uit een 12,3 inch TFT beeldscherm: zwart is ook echt zwart, zonder een flauwe gloed van het backlight. De achtergrond van dit scherm bestaat uit een digitale weergave van Kirikio-glasslijpwerk. Volgens Nissan is dit een knipoog naar de Japanse roots van het merk – hoe Europees de Qashqai verder ook is. Ook nieuw is het 10,8 grote head-up display, een van de grootste op de markt.
Leuk al die techniek, maar gelukkig is Nissan de elementaire zaken van een goed interieur niet vergeten: goede stoelen, goed uitzicht en bruikbaarheid. De bekende ‘zero-gravity’ stoelen die in samenwerking met Nasa zijn ontwikkeld, zijn standaard. Puike stoelen, zo ondervond ik tijdens de test van de Pulsar, enkele jaren geleden. Het uitzicht naar buiten is enorm verbeterd door ranke A-stijlen en het verplaatsen van de buitenspiegels naar het portier, in plaats van tegen de A-stijl.
De ruimte voor inzittenden werd groter, met name op de achterbank profiteer je daarvan. De knieruimte voor de achterste passagiers groeide tot 60,8 centimeter, ontzettend ruim voor zijn klasse! De hoofdruimte voor- en achterin groeide met 1,5 centimeter. We moeten het nog even doen met teaser foto’s, maar binnenkort kunnen we ongetwijfeld het interieur – en hopelijk ook het exterieur – in vol ornaat bekijken.