Nissan Sunny GTI-R – Razendsnelle rakker
29 december 2020De Nissan Sunny GTI-R is in Nederland altijd een liefhebbersauto geweest. In 1991 kostte een GTI-R 71.500 gulden, voor dat geld kocht je toen drie Sunny’s in de basisuitvoering. In verhouding zijn er aardig wat Sunny’s in GTI-R uitvoering verkocht. Veel daarvan hebben geen carrière op de openbare weg gemaakt, maar wel op het (rally) circuit. Een groot deel van de Sunny’s werd bovendien op grijs kenteken geleverd om de kostbare wegenbelasting te ontduiken. Exemplaren op ‘normaal’ geel kenteken zijn vrij zeldzaam, overlevende exemplaren dragen veelal sporen van intensief gebruik en vertonen de nodige ouderdomskwalen. Een van de mooiere overlevende exemplaren woont in de provincie Groningen en is in handen van Ronald Spanninga. Carnold nam deze N14 GTI-R grondig onder de loep en mocht zelfs een blokje om.
Pulsar versus Sunny
First things First: de laatste twee generaties Nissan Sunny zoals we die in Nederland kennen, zijn geen echte Sunny’s. Het model dat in 1986 geïntroduceerd werd, was nagenoeg gelijk aan de Nissan Pulsar die op de Japanse thuismarkt verscheen. Deze N-serie is in feite een andere modelserie dan de B-serie, de ‘echte’ Sunny’s. Alleen de Nissan Sunny coupé (B12) die hier tegelijkertijd met de N13 Sunny verkocht werd, was een echte Sunny. In 1990 verscheen de N14 op de Europese wegen en vanaf het begin was de snelle GTI-R variant leverbaar. Het was (en is) een bijzondere auto, zeker in vergelijking met zijn Europese concurrenten.