Meer pk’s en een nieuw dashboard voor de Nissan GT-R

Nissan_GT-R-2016_01Het was te verwachten dat de onvolprezen Nissan GT-R voor het nieuwe modeljaar nog meer pk’s zou krijgen, maar dat de GT-R ook een nieuw interieur zou krijgen had niet iedereen zien aankomen. Vandaag onthulde Nissan de 2016 versie van de R35 GT-R. Het vermogen ligt nu op 570 pk, en de auto werd op diverse punten aangescherpt.Bij de introductie van de GT-R in 2007 lag het motorvermogen op 485 pk, Nissan heeft de VR38DETT inmiddels opgewaardeerd tot 570 pk bij 6.800 toeren. Het koppel bedraagt een majestueuze 633 Nm. Het knappe van de GT-R is dat hij al het vermogen aan de grond weet te krijgen, en de enorme bochtenstabiliteit die het onderstel weet te handhaven. Voor het nieuwe modeljaar heeft Nissan het onderstel verbeterd, al zegt Nissan niet welke aanpassingen er precies zijn doorgevoerd.

Nissan_GT-R-2016_02Aerodynamische aanpassingen

De GT-R heeft vanaf modeljaar 2016 een nieuwe snoet gekregen, daarbij spelen de aerodynamische verbeteringen een belangrijke rol. Het nieuwe front zorgt voor een verbeterde luchtstroom naar de motorruimte, maar genereert ook aanzienlijk meer downforce op de vooras. De achterzijde van de GT-R is minder ingrijpend aangepast, de kenmerkende achterlichten en uitlaten zijn gebleven. Toch is er nieuws te melden over het uitlaatsysteem, Nissan monteert nu titanium einddempers met Active Sound Enhancement, dat resulteert in een fraai en zeer indrukwekkend geluid.

Nissan_GT-R-2016_03Compleet nieuw interieur

Hét grote nieuws zit echter binnenin: de GT-R krijgt een compleet nieuw dashboard. Het instrumentarium is nagenoeg ongewijzigd, maar de middenconsole en het dashboard zijn volledig nieuw ontworpen. Het aantal knoppen is sterk gereduceerd doordat de GT-R nu ook gebruik maakt van een centrale controller voor het infotainmentsysteem. Nissan past ook een riante hoeveelheid leer toe op het dashboard, de kwaliteit en de dikte van het leer voor de stoelbekleding kreeg ook een stevige upgrade. Een belangrijke verbetering is de montage van de schakelpeddels aan het stuur, bij 180 graden hoekverdraaïng zul je nu niet meer ongewild een verkeerde schakelactie maken. Iets dat je met 570 pk en 633 Nm liever niet mid corner doet. Al weet Carnold uit eigen ervaring dat een GT-R niet snel instabiel raakt. Maar het scheelt wel een schone onderbroek…

Nissan_GT-R-2016_04

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.