Begerenswaardig: de Lexus RC F
10 september 2014De Lexus RC F is het wachten waard geweest, want Lexus heeft de feiten en cijfers van de RC F gepresenteerd en die liegen er niet om. Het is een imagebuilder die klare taal spreekt tegen de Duitse concurrenten en tegelijkertijd zijn ecologisch verantwoorde merkgenoten niet verloochent. Een auto zoals alleen Lexus die kan maken.Laten we wel wezen: Lexus heeft naam gemaakt als bouwer van luxe, comfortabele auto’s en als hybride-pionier. Om te laten zien dat Lexus meer kan, werd in 2008 de IS-F geïntroduceerd en in de 2009 de fenomenale LFA. Sinds vorige week kunnen we de RC F aan dat lijstje toevoegen: V8, 477 pk, 530 Nm, 270 km/u. Heel andere koek dan een CT200h…
Een snufje LFA, een stevige dosis IS-F
En toch is de verwantschap met zijn merkbroeders evident, met name in het interieur. Lexus heeft speciale sportstoelen ontwikkeld met het oog op maximale ondersteuning tijdens stevig bochtenwerk, en een hoog comfort op de langere afstand. Het instrumentarium toont sterke gelijkenissen met dat van de LFA. Het is een display waarin verschillende weergaves opgeroepen kunnen worden. Er zijn ook een G-kracht meter en laptimer aanwezig voor de enthousiaste bochtenridders.
De Lexus RC F weegt 1.740 kilo en is 4.705 mm lang, 1.390 mm hoog en 1.845 mm breed. Daarmee is hij 5 mm breder, 10 mm langer en 5 mm lager dan de Lexus waarvan hij is afgeleid, de RC. De wielbasis is met 2.730 mm wel hetzelfde. De RC F carbon edition verschilt wezenlijk van zijn iets bravere broer, de RC. Zo zijn het dak en de motorkap van koolstofvezel. Op, of beter gezegd: in de achterplecht zien we een beweegbare carbon achtervezel die bij 80 km/u ontwaakt. Pas als de snelheid onder de 40 km/u daalt, zakt de spoiler weer terug in het kofferbakdeksel.
Intelligente aandrijftechniek
Een primeur is het Torque Vectoring Differential (TVD). De RC F is de auto met achterwielaandrijving en de motor voorin met een TVD. Het TVD zorgt voor een optimale verdeling van de aandrijfkrachten over de achterwielen. Mocht het nodig zijn, dan kan het Torque Vectoring Differential op basis van parameters zoals G-krachten, de stand van de voorwielen en de aandrijfkrachten de aangedreven wielen afremmen. Hierdoor wint de RC F enorm aan rijdynamiek op stuurmanswegen.Het Torque Vectoring Differential kent drie standen: Standaard, Slalom en Track. In die laatste modus kan het het volledige prestatiepotentieel van de RC F aangesproken worden.
Titanium kleppen en 12% meer vermogen
De Lexus RC F heeft de krachtigste V8 die het merk ooit gebouwd heeft. De 5.0-liter motor levert 351 kW (477 pk) bij 7.100 t.p.m. Het maximumkoppel bedraagt 530 Nm en is beschikbaar tussen 4.800 en 5.600 t.p.m. Het vermogen wordt op de weg gebracht via een close ratio Sports Direct Shift achttrapsautomaat. De begrensde topsnelheid van de Lexus RC F bedraagt 270 km/uur. In 4,5 seconden bereikt de RC F vanuit stilstand de 100 km/uur. De V8-motor van de Lexus RC F biedt 12 procent meer vermogen dan die van de Lexus IS F, die hij vervangt. Lexus heeft dit bereikt door onder meer nieuwe cilinderkoppen toe te passen en bewegende delen lichter te maken. De kleppen zijn van titanium en het uitlaatsysteem is verder verbeterd.
We moeten echter nog even geduld oefenen, de Lexus RC F staat in het eerste kwartaal van 2015 bij de Lexus dealers. Gelukkig hebben we de foto’s al!
[…] heeft prijskaartjes gehangen aan de RC F, de nieuwe sportcoupé met de dikste Lexus V8 ooit. Er zijn drie uitrustingsniveaus, en de prijzen […]
[…] dat, ook in effen wit met dit mooie bordeauxrode interieur. De magnifieke atmosferische V8 van de RC F is natuurlijk onverslaanbaar, maar deze RC staat zijn mannetje uiteraard ook. Een heerlijke […]
[…] dan kun je binnenkort bij de Lexus-dealer terecht voor de RC 300h. Wel de prachtige styling van de RC F, maar met een aandrijflijn die zo kenmerkend is voor Lexus: een stille, soepele en sterke […]