Autosalon van Genève – Nissan Sway
9 maart 2015Op de komende AutoRai is Nissan aanwezig met louter elektrische auto’s, want Nissan wil zich nadrukkelijk profileren als de leidende fabrikant als het om elektrisch aangedreven auto’s gaat. Gelukkig is het niet allemaal elektrisch wat de klok slaat in Genève, want daar pakt Nissan flink uit. De grote ster op de stand is de Nissan Sway, een schitterende concept-car die hint naar de nieuwe Micra. Of toch niet?
Nieuwe designtaal
Nissan’s nieuwe designtaal maakt met rasse schreden zijn opmars in nieuwe Nissans. Onlangs konden we zien hoe de nieuwe Maxima er uit komt te zien, en het moet wel raar lopen als we in de Sway niet iets van de nieuwe Micra kunnen herkennen. Hoewel, tegenover AutoVisie veklaarde Paul Willcox, de baas van Nissan in Europa, dat dit wel de voorbode van een nieuw model is, maar niet van de Micra. Helemaal onbegrijpelijk is dat niet, want de huidige Micra is een echte wereldauto. Dat betekent dat het model in nagenoeg ongewijzigde vorm over de hele wereld verkocht wordt. Dat levert ook beperkingen op ten aanzien van de kostprijs, en de Micra is wereldwijd synoniem met een praktische, betaalbare auto.
De Nissan Sway steekt in op andere waarden: design, dynamiek en innovatie, kernwaarden waarvoor Nissan wellicht een compleet nieuwe B-segmenter introduceert. Een soort van imagebuilder tussen de rationele Micra en Pulsar. We zullen het zien. Feit is dat de Sway ook zonder een Nissan-embleem op de neus herkenbaar is als Nissan, de nieuwe ontwerptaal zit al goed tussen de oren. De welvingen op de flanken, de markante knik in de C-stijl en de verchroomde V als grille, het is duidelijk dat hier een echte Nissan staat.
Ruime entree in de Sway
Het meest opvallende kenmerk aan de Sway is het ontbreken van een B-stijl en de naar achteren opende achterportieren. Dat laatste is erg praktisch om kleine kinderen in- en uit de auto te krijgen, maar de B-stijl zal in een productieversie vast en zeker weer aanwezig zijn. Toch lijkt Nissan over een andere oplossing nagedacht te hebben: onder het glazen dak is een X-vormige constructie zichtbaar die het gemis van een B-stijl compenseert, de Sway ontleent hier de benodigde laterale stijfheid aan.
Het interieur van de Sway leunt op het interieurontwerp van de IDx concept, de exterieurkleuren komen terug in de stoelbekleding en op het dashboard. Het belangrijkste aspect van het interieurontwerp is echter creëren van een ruim gevoel, en dat is zeker geslaagd. Door de ranke raamstijlen is het overzicht voor de bestuurder aanzienlijk beter dan we tegenwoordig gewend zijn. Wat opvalt is het mooie stuurwiel en de positionering van het stuur en de stoelen: dit zit er uit als een echte rijdersauto! Laten we hopen dat Nissan die intentie ook heeft, vooralsnog laat Nissan ons nog in het ongewisse over hetgeen de toekomst brengt. Maar dit ziet er zeer hoopgevend uit!
[…] we vorig jaar de Nissan Sway conceptcar onder ogen kregen, hadden we natuurlijk al door dat dit de opmaat was naar de nieuwe […]
[…] hier zie je de V-vorm uit de dagrijlichten in terugkomen. Qua ontwerp is de Micra erg dicht bij de Sway concept uit 2015 gebleven. De vijfde generatie Nissan Micra is duidelijk langer dan de vierde. Hij […]
[…] Tijdens de eerste rit in de nieuwe Micra vraagt mijn tienjarige dochter in welk model Nissan we eigenlijk rijden. “Een Micra” antwoord ik. “Echt, is die zo groot dan?” vraagt ze. Haar vraag is niet onlogisch, want de familie Carnold heeft meerdere Micra’s gehad, zowel van de tweede (K11) en derde (K12) generatie. De Micra staat in het geheugen als een guitig, bol autootje. Zijn formaat en bedieningsgemak maakten de Micra vooral geliefd bij oudere en beginnende bestuurders, en daarmee bediende de Micra een breed publiek. Maar de nieuwe Micra is andere koek: in het competitieve B-segment zijn ‘jong’, ‘dynamisch’ en ‘actieve levensstijl’ de belangrijkste steekwoorden op het moodboard van auto-ontwerpers. Die kretologie heeft er in elk geval voor gezorgd dat de nieuwe Micra er van binnen en buiten helemaal kek en hip uitziet. Nissan heeft er een goede gewoonte van gemaakt om de vormtaal van de conceptcars niet al te veel te verdunnen voor de productieversies. De Micra is dan ook erg trouw gebleven aan de Sway conceptcar. […]