Yaris GR Sport en Hydrogen
3 december 2021De zeer succesvolle Yaris krijgt uitbreiding in de vorm van de GR Sport, een sportief model op basis van de reguliere Yaris (dus niet verwarren met de GR Yaris). Daarnaast heeft Toyota een bijzondere Yaris op de tesbaan: de Yaris GR Hydrogen, met een verbrandingsmotor die op waterstof loopt.
De Yaris GR Sport is de sportieve variant in de line-up, die van zichzelf al heel dynamisch rijdt. Deze uitvoering is gebaseerd op de 1.5 Hybrid en kan uitsluitend met deze motor geleverd worden. De GR Sport krijgt de nodige sportieve accenten en verwijzingen naar Gazoo Racing. Begin volgend jaar staat de Yaris GR Sport al bij de dealers.
De sportieve variant is te herkennen aan de fraaie tienspaaks 18 inch lichtmetalen velgen met rode accenten. De spaken zijn erg rank waardoor de velgen ook daadwerkelijk lichtgewicht zijn, de rode bies in de rand is een prachtig accent. Af fabriek monteert Toyota sportieve Bridgestone Turanza’s in de maat 215/40R18.
De grille is nieuw ontworpen voor de GR Sport, het patroon is nieuw en uiteraard ontbreekt het GR embleem niet. De achterbumper krijgt een inzetstuk dat het ontwerp van een diffuser volt. Uiteraard krijgt de kofferbak ook een fraai GR Sport embleem opgeplakt.
Technische aanpassingen aan de body en het onderstel
De GR Sport is niet louter een pakket cosmetische voorzieningen, Toyota heeft het onderstel van de Yaris GR Sport onderhanden genomen zodat de auto ook wezenlijk anders rijdt en stuurt dan de ‘reguliere’ Yarissen. De voor- en achterwielophanging zijn ‘aangescherpt’ zoals Toyota dat noemt. Of dat ook betekent dat de draagarmen, rubbers en bussen zijn aangepast is niet bekend – je zou het wel verwachten – maar de schokdempers en veren zijn in elk geval wel aangepast. Toyota monteert stuggere veren op de achteras om rolbewegingen van de koets tegen te gaan. Dan mogen we er van uitgaan dat ook de stabilisatorstangen zijn aangepast. De stuurbekrachtiging is voor de GR Sport ook aangepast voor een snellere respons en meer stuurgevoel. Ook de carrosserie is onder handen genomen, de wagenbodem is voorzien van extra steunen die de carrosseriestijfheid vergroten. Dit verbetert het rijgedrag en de voertuitgstabiliteit. Toyota heeft geen half werk gemaakt van de Yaris GR Sport.
Het interieur van de Yaris GR Sport is besprenkeld met GR Sport logo’s: het stuur, de hoofdsteunen en de versnellingspook dragen het embleem. De stoelen en achterbank krijgen een speciale bekleding die niet op andere Yarissen leverbaar is, de stoelen zijn afgewerkt met mooie rode stiknaden. De zitvlakken zijn voorzien van Ultrasuede, dit is een zeer prettig materiaal voor sportstoelen, je zit ‘vast’ op de stoelen zonder ook maar iets te glijden over de stof. De rode stiknaden worden ook gebruikt voor de afwerking van het stuur en de versnellingspook.
Yaris GR Hydrogen
Recentelijk baarde Toyota opzien door een Corolla Sport in te schrijven in de Taikyu-series in Japan, een waterstofaangedreven Corolla welteverstaan. En dan geen brandstofcelaandrijving, maar een verbrandingsmotor op waterstof. Voor Toyota is de deelname aan de raceserie een proof of concept, een technische test om aan te tonen dat een idee werkt. De Corolla Sport Hydrogen presteert volgens verwachting en daarom heeft het merk nu de Yaris GR Hydrogen ontwikkeld, gebaseerd op de aandrijflijn van de racewagen. Hiermee wil Toyota onderzoeken of waterstof fossiele brandstoffen kan vervangen, zonder dat er ingrijpende wijzigingen aan een conventionele auto nodig zijn.
De Yaris GR Hydrogen heeft dus een normale verbrandingsmotor, rijdt als een normale auto en maakt ook de geluiden die we van een verbrandingsmotor gewend zijn. Omdat waterstof opgewekt kan worden uit wind- en zonne-energie, is een dergelijke verbrandingsmotor emissievrij. Geen uitstoot van koolstofdioxide dus, maar louter waterdamp. Toyota werkt inmiddels vijf jaar aan deze techniek, en is van mening dat het een haalbare kaart is voor productieauto’s. Al zeggen de techneuten er bij dat het allemaal nog in de kinderschoenen staat.
De Corolla Sport en Yaris GR Hydrogen hebben een 1,6 liter driecilinder motor met turbo. Waterstof verbrandt anders dan benzine, daarom zijn het brandstof- en ontstekingssysteem anders dan bij een reguliere benzinemotor. Uiteraard is ook de brandstofregeling anders, en de Toyota-engineers gebruiken de raceserie voor praktische beproevingen. Een eerste belangrijk verschil is het feit dat waterstof veel sneller verbrandt dan benzine, dit zorgt voor een snellere reactie op het gaspedaal. Na de verbranding ontstaan waterdamp, deze damp heeft ook weer effecten die bij een benzinemotor optreden. De kleptiming van de uitlaat is anders, en ook het uitlaatsysteem moet bestand zijn tegen de hete damp. Met de Corolla Sport kan Toyota naar hartelust experimenteren met de techniek, de Yaris GR Hydrogen wordt het uithangbord voor de toepassing in productieauto’s. Al heeft de GR Hydrogen wel de looks van een racewagen, de overeenkomst met de GR Yaris is dan ook niet toevallig, dit model staat op hetzelfde platform als de Corolla. Dat maakte de techniek-transfer naar de Yaris mogelijk. Toyota zal er ook bewust voor gekozen hebben om de techniek te testen in de kleinere modellen, omdat verbrandingsmotoren in dat segment nog altijd de betere keuze zijn dan batterij-elektrische aandrijving. Bovendien zijn verbrandingsmotoren aanzienlijk goedkoper. Als het lukt om de waterstof-verbrandingsmotor productieklaar te maken, dan kunnen we nog lang vooruit met de conventionele aandrijving. Zeker als deze volledig emissievrij is.