Toyota Mirai gepresenteerd
9 december 2020Het waterstof-wonderkind van Toyota, de Mirai, wordt in maart 2021 op Nederlandse bodem verwacht. Toyota heeft hooggespannen verwachtingen van waterstof als energiedrager, en op verschillende plekken in Europa ontstaan waterstofclusters. Dat betekent dat rijden op waterstof in rap tempo minder omslachtig wordt. De tweede generatie Mirai breekt drastisch met de looks van het uitgaande model. Want wees eerlijk: het is een prachtige auto geworden.
Fraaier, verder en goedkoper
Het belangrijkste nieuws van de nieuwe Mirai zijn de ontwikkelingen rondom de brandstofceltechniek. De waterstoftanks zijn in een T-opstelling geplaatst waarbij de langste in lengterichting onder de wagenvloer ligt. De andere tanks liggen dwars onder de achterbank en de bagageruimte. In totaal kan de nieuwe Mirai 5,6 kilo waterstof tanken, tegenover 4,6 voor de vorige Mirai. In de praktijk is de actieradius van de nieuwe Mirai 650 kilometer. Door de nieuwe configuratie van de tanks ligt het zwaartepunt een stuk lager, dit zorgt voor een beter rijgedrag en betere wegligging. Bovendien wordt de bagageruimte gespaard doordat de achterste tank onder de wagenbodem is geplaatst.
Langer en lager
De Mirai staat op het nieuwe GA-L platform, dat ook voor de Lexus LS gebruikt wordt. De Mirai is wel iets compacter dan de grootste Lexus. De brandstofcel is verder naar voren geplaatst waardoor de interrieurruimte ruimer is. Ook zorgt de plaatsing van de brandstofcel voor een betere balans in het chassis. De gewichtsverdeling over de assen is een ideale 50-50%. De Mirai is 4,97 meter lang en heeft een 14 centimeter langere wielbasis dan zijn voorganger (nu 2,92 meter). Tegelijkertijd werd hij maar liefst 6,5 centimeter lager, de dakhoogte is 1,47 meter.
Grote verbeteringen aan de fuel cell
De brandstofcel an sich werd uiteraard ook verbeterd, het belangrijkste wapenfeit van de Toyota-ingenieurs is het feit dat de hoofdcomponenten 50% kleiner werden terwijl de prestaties hoger zijn. De waterpompen, aircopomp, compressoren en recirculatiepomp zijn ondergebracht in een stapelframe. Het aantal cellen in de brandstofcel werd minder: 330 tegenover 370 in de vorige Mirai. Desondanks nam de vermogensdichtheid toe tot 5,4 kW per liter. Het systeemvermogen steeg tot 128 kW. Om ook in koude landen op waterstof te kunnen rijden, is de bedrijfszekerheid bij temperaturen tot minus 30 (!) gegarandeerd.
Compactere en krachtiger accu
De accu van de Mirai is voortaan een Lithium-ion accu, deze wordt gebruikt om remenergie terug te winnen (en bij het optrekken weer af te geven). De accu heeft 84 cellen die een nominale spanning van 310 volt leveren, de totale capaciteit is 6,5 Ampère-uur. Hoewel de accu compact is, kan hij snel vermogen leveren: tot 31,5 kW gedurende 10 seconden. De accukoeling verloopt via inlaten die aan weerszijden van de achterbank zichtbaar zijn.
Een Drivers car
Dat de nieuwe Mirai prettig op het netvlies ligt is een zaak die zeker is. Toyota heeft er alles aan gedaan om het rijgedrag en de rijdynamiek naar een hoger plan te tillen, conform het motto ‘No more boring cars’ van Akio Toyoda. Zoals gezegd ligt het zwaartepunt laag en heeft de Mirai een optimale gewichtsverdeling over de assen. De voor en achteras zijn uitgevoerd in mutlilink configuratie. In alle opzichten draagt dit bij aan een betere rijdynamiek, comfort en stabiliteit.
Tankservice in Nederland: no worries
Hoewel er in Nederland de nodige initiatieven zijn om waterstoftankstations van de grond te krijgen, zitten we nog steeds in een ontwikkelingsfase. De Early adopters die een Mirai kopen, kunnen rekenen op een tankservice. Hierbij wordt de Mirai opgehaald, getankt en weer voor de deur afgeleverd. Voorwaarde is wel dat de berijder binnen 50 kilometer van een waterstoftankstation woont.
In maart 2021 is de Mirai leverbaar in Nederland, hij staat voor € 65.995 euro in de prijslijsten. Zakelijke rijders kunnen rekenen op de laagste bijtellingscategorie van 12%, dit geldt overigens over de gehele aanschafwaarde, en heeft geen maximum van € 40.000 zoals bij batterij-elektrische auto’s. De bijtelling zit dan op € 241 per maand (bij 37,35% inkomstenbelasting). We moeten nog even wachten tot maart, maar gelukkig hebben we de foto’s al: