Toyota bZ4X onthuld

Toyota bZ4X onthuld

19 april 2021 Uit Door Arnold

Vierentwintig jaar geleden introduceerde Toyota haar eerste in serieproductie gebouwde elektrische auto, de RAV 4 EV. Op Auto Shanghai 2021 werd de bZ4X onthuld, de opmaat naar Toyota’s nieuwste EV. Een belangrijk model voor Toyota, en de eerste in een reeks EV’s die op het nieuwe e-TNGA-platform gebouwd worden.

What’s in a name?

De naamt oogt cryptisch, totdat je ‘m gaat ontleden: Beyond zero four wheel drive. De bZ4X is dus een vierwielaangedreven middenklasse EV. En vierwielaangedreven SUV-EV’s zijn vooralsnog dun gezaaid. Het is dan ook een showcase voor de mogelijkheden van het nieuwe e-TNGA platform. De bZ4X werd samen met Subaru ontwikkeld, Subaru kondigde eind vorig jaar de komst van een EV al aan.

Bij de ontwikkeling van het e-TNGA platform is de interieurruimte een belangrijk aandachtspunt geweest. Het interieur is volgens chief engineer Koji Toyomashi dan ook bedoeld als ontmoetingsplek, waar het goed toeven is tijdens lange ritten.

Herkenbaar als Toyota

Hoewel de bZ4X als conceptcar gepresenteerd is, is de stap naar de productieversie nog maar klein. Zeker als je de auto en profil bekijkt zie je veel overeenkomsten met de C-HR en de RAV 4, de lijnvoering is expressief, maar tegelijkertijd vertrouwd.

Het front is wel afwijkend, doordat de vertrouwde Toyota grille ontbreekt, maar ook hier oogt het lijnenspel vertrouwd. Op de uiterste hoeken zijn luchtinlaten zichtbaar die een belangrijke rol spelen in de aerodynamica, ze geleiden de rijwind over de voorwielen en zorgen voor minder geluidsdruk bij het rijden op snelwegsnelheid.

Rijmodule

Het dashboard is opgezet als een ‘rijmodule’ zoals Toyota het zelf noemt. Het instrumentarium ligt laag en biedt de bestuurder een optimaal uitzicht over de weg. Recht voor de bestuurder, vlak onder de voorruit, toont een beeldscherm de belangrijkste voertuiggegevens. Het meerendeel van de bedieningselementen is op de middenconsole geplaatst. Met een soort draaiknop wordt de transmissie bediend. De parkeerrem wordt met een druktoets voor die draaiknop bediend. En ja: het futuristische stuurwiel zien we ook terug in de productieversie!

Steer-by-wire

Toyota is de tweede autofabrikant na Infiniti die steer-by-wire toepast. Een systeem dat bij Infiniti erg betrouwbaar is gebleken, maar tot nu toe door nog geen enkele andere fabrikant werd overgenomen. Het grote voordeel van een dergelijk systeem is dat het de krachten op de wielen en de stuurinrichting niet doorgeeft. Steer-by-wire zorgt voor een nauwkeuriger besturing en kan de stuurhoek aanpassen op de rijsnelheid. Dat betekent zelfs dat je het stuurwiel niet meer hoeft over te pakken bij het manoeuvreren op lage snelheden. Dat zal overigens wel wennen worden als je dan weer overstapt in een auto met conventionele besturing.

Nog meer Toyota EV’s

De bZ4X is de eerste van een reeks EV’s die Toyota lanceert. Voor 2025 wil Toyota maar liefst vijftien EV’s introduceren, waaronder zeven bZ modellen. Achter bZ schuilt een hele filosofie voor het gebruik van een EV, Toyota deelt dit op in vier aspecten:
“Toyota deelt ‘beyond Zero’ op in vier aspecten. De eerste en belangrijkste daarvan is ‘You and the Environment’. Dat gaat niet alleen om de energie die de auto verbruikt, maar ook om hoe die daarbij kan gebruikmaken van regeneratieve en hernieuwbare energie, zoals zonne-energie. Het tweede aspect is ‘You and Your Car’. Daarbij maakt een batterij-elektrische auto niet alleen gebruik van een speciaal daarvoor ontwikkeld platform, maar ook van de nieuwste technologieën. De auto biedt uitstekende connectiviteit voor meer veiligheid, gemoedsrust en een leuke rijbeleving.
Het derde aspect, ‘You and Others’, staat voor het creëren van batterij-elektrische auto’s die een ruime en stille omgeving bieden en mensen inspireren om elkaar op te zoeken en samen ervaringen te delen. Tot slot gaat ‘You and Society’ over de bredere invloed op de samenleving – de wereld een betere plek maken voor iedereen.”

13 artikel(en) « van 13 »