Toyota bZ4X onthuld
29 oktober 2021De Toyota bZ4X is onthuld en de eerste technische details zijn bekend. Daarmee is de Bz4X de eerste van de Toyota / Subaru tweeling (met de Subaru Solterra) die de wijde wereld in gaat. Carnold zet de belangrijkste ins- en outs op een rijtje.
De bZ4X wordt een belangrijke auto voor het Toyota-concern, het is weliswaar niet de eerste EV van het merk, maar wel de eerste die op verschillende wereldmarkten verkocht zal worden. Het is ook de eerste auto die op het e-TNGA platform staat. De bZ4X is onmiskenbaar een SUV die qua formaat vergelijkbaar is met een Ioniq 5. De accu ligt onder de wagenvloer, tussen de assen en vormt een integraal onderdeel van het chassis. Dat betekent een grote wielbasis, veel binnenruimte en veel rijcomfort. De range is volgens de WLTP-opgave 450 kilometer.
Groot, maar erg aerodynamisch
Toyota meldt dat de bZ4X ruimer is dan een RAV4, de wielbasis is ruim 16 centimeter langer, maar de totale wagenhoogte is 8,5 centimeter lager. De afstand tussen de voorste- en achterste inzittenden is ruim een meter! Ook de motorkap is een stuk lager – 5 centimeter, en dat maakt een substantiëel verschil voor de stroomlijn, maar ook het aanzien van de auto. De wagenbodem is volledig afgedekt voor een optimale aerodynamica. Rondom heeft Toyota elementen in het ontwerp geïntegreerd die zorgen voor een betere luchtstroom rondom de carrosserie: een gesplitste dakspoiler, een spoilerlipje onder de achterruit en een diffusor. De hellingshoek van de achterruit is ingegeven door onderzoek in de windtunnel. De kofferbak biedt desondanks genoeg laadvolume: 452 liter. Net voor de voorwielen zijn windgeleiders geplaatst die de instromende lucht in de voorbumper over de voorwielen leiden. Net als bij de Ioniq 5 is er een afsluitbare grille onderin de bumper aangebracht, deze leidt koellucht naar het accupakket als dat nodig is, en sluit af ten faveure van de stroomlijn.
EV met voorwielaandrijving
Er zijn twee aandrijflijnen leverbaar voor de bZ4X: er is voorwielaandrijving en vierwielaandrijving. De keuze voor voorwielaandrijving is bijzonder omdat de meeste EV’s tegenwoordig achterwielaandrijving als standaard hebben. De voorwielaangedreven bZ4X heeft 150 kW vermogen en een koppel van 265 Newtonmeter. Met deze motorisering halat de bZ4X een begrensde top van 160 kilometer per uur, de standaardsprint wordt in minder dan 9 seconden afgerond. De vierwielaandrijver heeft met 160 kW slechts 10 kW meer vermogen, maar het koppel ligt duidelijk hoger: 336 Nm. Ook deze heeft een top van 160 kilometer per uur, maar de acceleratie naar de 100 doet deze versie in dik 7,5 seconden. Het valt Toyota overigens te prijzen dat ze efficiëncy en real-life bruikbaarheid de voorkeur geven boven idiote vermogens, koppels en acceleratietijden. Zoals we van Toyota gewend zijn is ook de bZ4X Built to last.
Accu en actieradius
Doordat Toyota gekozen heeft voor reële vermogens en prestaties, is ook de actieradius heel goed. De bZ4X is leverbaar met één accuvariant, in tegenstelling tot een EV6 of Ioniq 5. De bZ4X heeft een 71,4 kWh accu, die goed is voor ruim 450 kilometer in de WLTP test. In de praktijk is meer dan 400 kilometer reëel – vergelijkbaar met de Hyundai-Kia tweeling. Toyota geeft ook een State-of-Health verwachting: minder dan 10 procent degradatie over 10 jaar of 240.000 kilometer. Daarmee is Toyota de eerste fabrikant die bij de introductie een dergelijke waarde opgeeft. De watergekoelde accu heeft monitoring op celniveau, hierdoor is het batterijmanagement in staat om verdachte cellen per stuk te monitoren en kan desnoods extra koelen. Bij lage buitentemperaturen zorgt een warmtepomp voor betrouwbare accuprestaties, zonder dat het rijbereik keldert. Bovendien heeft de bZ4X een behoorlijke laadsnelheid: aan een 150 kW lader kan de accu in 30 minuten tot 80% opgeladen worden. Optioneel kan de bZ4X voorzien worden van een dak met zonnecellen, onder ideale omstandigheden levert dat jaarlijks 1.800 gratis kilometers op.
Lagom interieur
Voor het interieurdesign werkten de designers volgens het ‘Lagom’ motto – Zweeds voor ‘Precies goed’. Het lijkt het centrale thema voor EV’s te zijn: eenvoudig, sierlijk en vooral ruim. Toyota heeft gekozen voor een futuristisch ontwerp met een instrumentarium dat ver naar voren is geplaatst, en een fors touchscreen op de middenconsole. In de bZ4X wordt gebruikgemaakt van lichte kleuren en mooie, zachte materialen. Het optionele panoramische dak zorgt voor ontzettend veel licht in het interieur. Zoals eerder gezegd heeft de bZ4X een tweede technische primeur: steer-by-wire. Deze techniek hebben we sinds de Infiniti Q50 en Q60 nog niet weer gezien. Toyota noemt het systeem ‘One Motion Grip’, een stuurhoeksensor (in feite meerdere) geeft data door aan de stuurcomputer die vervolgens het stuurhuis aanstuurt. Bij de Infiniti werkte het systeem al feilloos, dat zal bij de Toyota niet anders zijn. Toyota heeft voor deze oplossing gekozen omdat het heel veel ruimte bespaart nabij het schutbord, de beenruimte neemt toe, de bestuurder kan een betere zitpositie kiezen en het stuurcomfort neemt toe. De stuuroverbrenging is variabel, afhankelijk van de rijomstandigheden. Op zijn snelst kan One Motion Grip binnen 150 graden stuurwielverdraaiïng de wielen tussen de uiterste standen sturen!
Eerlijk gezegd kan ik niet wachten tot de bZ4X officieel onthuld wordt, en dat ik met de auto kan rijden. Dat is nog even wachten, op 2 december maakt de Toyota bZ4X zijn officiële debuut. Blijf Carnold.nl volgen om op de hoogte te blijven. Voorlopig kunnen we ons hart ophalen met de foto’s die Toyota heeft vrijgegeven: